Hej alla ni andra som bygger/renoverar på målsnöret innan barnafödandet!
Hur ligger ni till? Hinner ni?

Vi kommer garanterat INTE att bli klara med hela tillbyggnaden till mitten av januari, början februari när vår dotter beräknas levereras, men isolerat och hyfsat nära läget färdiga sovrum hoppas vi ändå hunnit till.
Sen får det bli stafettbyggande är jag rädd, sådana där lugna ungar som sover både dag och natt verkar jag inte producera och sambons gentillskott är inte heller lovande på den fronten.

Idag blev vi klara med utsidan så långt som vi tänker bli innan vintern, hurra!
 
Vi hoppas bli klara om några år. Yngsta barnet är snart 16..
 
mycke_nu skrev:
Vi hoppas bli klara om några år. Yngsta barnet är snart 16..
Bästa kommentaren denna veckan! d^_^b
 
hm jag har reviderat min 2års renoveringsplan till 20 nu efter man fått 2 barn..
 
När ni blir klara beror ju på massor av saker.
Om jag ser tillbaka på vår tid efter första barnet hann vi massor under första föräldraledighetsperioden (1,5 år). Sen gick det långsammare. Den definitiva spiken i byggkistan var vid två barn - det ena nyfött och det andra på dagis. Då var det bara att inse att husbyggarhobbyn fick bli just en hobby.

Under hela bygget hade vi ingen TV - det upplever vi som en kritisk framgångsfaktor. Vi missade hela Big Brother-erans uppgång o fall - vilken varade i typ sju år.....

Ett knytt bryr sej inte jättemycket om man spacklar o slipar. Däremot bör man ju tänka på att hålla barnen så långt bort från byggmaterial då de små har ett begränsat immunförsvar. Isolering, färg, damm, lacker, oljor osv är onödigt att exponera dem för. Vi körde hårt med sova-ute-principen - vinter som sommar...


Vi fick första barnet i februari 2005. Du kan ju alltid kolla vår sajt för att se vad vi hann med efter det.

Lycka till!
 
Fasting65 skrev:
När ni blir klara beror ju på massor av saker.
Om jag ser tillbaka på vår tid efter första barnet hann vi massor under första föräldraledighetsperioden (1,5 år). Sen gick det långsammare. Den definitiva spiken i byggkistan var vid två barn
Hehe, och jag som kommer att ha tre :)! Fast de två äldre är av den åldern att de snarare får bidra lite än de saktar ner farten, så jag har visst hopp om att byggtakten inte kommer att stanna av helt. Plus att jag varit med en byggvända med barn tidigare så jag begår förhoppningsvis inte misstaget att bli frustrerad pga för höga förväntningar.

Men finns det inga ännu ej disillusionerade hemmabyggare i väntans tider där ute?
Tänkte man liksom kunde peppa varandra :)!
 
Tips, skaffa minst två, då kan de leka tillsammans medans ni renoverar. Jag har bara ett barn, som tyvärr vägrar att delta när pappa vill leka "bygga hus", utan kräver att pappa leker hennes lekar istället...
 
Crebel skrev:
Hehe, och jag som kommer att ha tre :)! Fast de två äldre är av den åldern att de snarare får bidra lite än de saktar ner farten, så jag har visst hopp om att byggtakten inte kommer att stanna av helt. Plus att jag varit med en byggvända med barn tidigare så jag begår förhoppningsvis inte misstaget att bli frustrerad pga för höga förväntningar.

Men finns det inga ännu ej disillusionerade hemmabyggare i väntans tider där ute?
Tänkte man liksom kunde peppa varandra :)!
Jag blir farsa i mitten på Januari. Vårt första, så jag vet inte vad jag skall förvänta mig riktigt vad gäller renovering, hehe. :D

Vårt badrum hinner bli klart i alla fall. Efter det har vi inget planerat utan kommer ta det lugnt och njuta av bebben ett tag. Får se till våren sen hur det blir.
 
Vi helrenoverade insidan på huset, tog precis under ett år och njuter nu av nyfödda bebisen. Det enda som återstår är nya ledstänger som levereras på fredag :) Ville ha allt klart så huset har haft prio 1 under året, mycket slit men värt att kunna ha bebistid i stället :)
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag blir farsa i mitten på Januari. Vårt första, så jag vet inte vad jag skall förvänta mig riktigt vad gäller renovering, hehe. :D

Vårt badrum hinner bli klart i alla fall. Efter det har vi inget planerat utan kommer ta det lugnt och njuta av bebben ett tag. Får se till våren sen hur det blir.
kysan skrev:
Vi helrenoverade insidan på huset, tog precis under ett år och njuter nu av nyfödda bebisen. Det enda som återstår är nya ledstänger som levereras på fredag :) Ville ha allt klart så huset har haft prio 1 under året, mycket slit men värt att kunna ha bebistid i stället :)
Vilken lyx :)!
Fast detta är med säkerhet min sista så jag tänker inte begå misstaget att stressa bort hennes första tid heller. Det går bra att bo lite mindre ett tag med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.