Hej,

skall snart börja bygga drömhuset. Väljer nu mellan två olika stommar. Dels ett Ytonghus med putsfasad och dels en konstrution som byggaren kallar "tung lättstomme". Med den senare menas en trästomme som är mycket kraftigare än normalt, på insidan en tung MDF-board och sedan gips. På utsidan en utvändig gips och ytterst en betongplatta på ca 30mm som armeras och putsas.


Jag har aldrig hört talas om det senare alternativet som blir ca 300-400´ billigare än Ytongalternativet.

Någon som vet något om betongplattealternativet?

Mike
 
Det finns lite olika varianter, den jag först kommer att tänka på är en variant som Sweli, här på forumet, har använt. Se hemsidan: http://www.bostream.nu/villafeliz

För övrigt tycker jag prisskillnaden mellan Ytong och betongplattealternativet är på tok för stort. Ingår material och arbete i båda offerterna?
 
Tack Bobyggarn,

skall kolla på Swelis sida. Prisskillnaden är alltså för hela bygget inkl. arbete, jag skall ha totalentreprenad. Men eftersom allt annat är lika för båda alternativen så blir prisskillnaden mellan tung lättstomme och Ytong. Förklaringen jag får är att murare är det extremt ont om nu (i alla fall i skåne) och det är en anledning till att priset blir högre!

Mike
 
Jag har läst mycket om olika byggmetoder de sista åren, men jag har aldrig hört talas om den metoden..!

En sak tycker jag låter lite konstig med den; Varför betongen på utsidan? Man vill ju ha det tunga, värme/kyla ackumulerande på rätt sida om isoleringen, dvs på insidan. Det här blir ju ingen större skillnad från puts på board (typ master facade) förutom att det säkert blir mycket dyrare.

En annan sak: varför ska man ha en kraftigare trästomme?

Nä, skulle jag stå i det valet hade det blivit Ytong. Direkt.
Men om du kan tänka dig något annat så kika som sagt på färdiga betongblock - typ Sweli.
 
Regel nr ett är att ha en så homogen vägg som möjligt. Lösningen med massa olika material kam bara bli problem.

I vilken del av sverige ska du bygga? Det finns alternativ till Ytong lättbetong som kan bli mycket billigare. Vilken levrantör har ni fått pris från? Är det ett arkitektritat hus eller ett kataloghus?

 
Tack för alla svar!

Vi skall bygga i södra Skåne, ca 50 m från havet med den härliga västvinden... Vill ha så underhållsfritt som möjligt, Velfac alu.fönster, inget takutsprång etc. Huset är arkitetktritat och just nu förhandlar vi med två byggare (totalentreprenad) med de två nämnda alternativen på stomme. Just nu (efter ytterligare en förhandlingsrunda) är priserna identiska så då känns det som om Ytong-alternativet ligger bäst till. Priserna på Ytong har byggarna från direkt från Ytong.

Snobben, vilka alternativ finns till lättbetong?

Mike
 
Bra alternativt till Ytong om man vill ha lättbetong är H+H Celcon.

Om du bygger i skåne ta då kontakt med Husconcept i skåne AB, 040 - 631 33 50, som är en byggare som bl.a. jobbar med H+H Celcon och kan erbjuda totalenterprenad och inte bara generalentereprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.