Martin_B
Skall ta bort väggen till kattvinden på ett ställe (mellan två takstolar, så det blir bara ca. 115cm i bredd) och måste därmed isolera taket på "kattvinden". Problemet är bara att huset har isolerats förr, på ett icke korrekt sätt, se bild nr 1.
Det finns ingen luftspalt alls och isoleringen (glasfiberull) ligger direkt mot råsponten. Det finns inte heller någon ångspärr eller något som skulle bromsa fukten som går uppåt med värmen och luftspalt/ventilation vid takfoten är igensatt.
Nu är det samtidigt så att jag har tagit bort isoleringen som finns mellan vindsutrymmet och kattvinden, och råsponten är 100% frisk! Inte ett tecken på mögel eller något konstigt! :O Man får samtidigt ha i åtanke att det har varit på detta sätt i ca. 40 år nu!

Min fråga är nu. Hur skall jag göra i detta fall? Skall jag bara lägga tillbaka isoleringen och fortsätta likadant även över kattvinden (med tanke på att det faktiskt har fungerat felfritt i 40 år), eller skall jag istället lägga papp för att hälla i sågspån så som det med största sannolikhet var från allra första början? (1920-tals hus)
Se bild nr 2 för hur jag menar att jag hade kunnat fortsätta.
Eller skall jag sätta en luftspalt och isolera under luftspalten, så som man skall göra enligt normerna?
Ångspärr skippar jag i vilket fall som helst då det bara gäller "ett fack", alltså mellan två takstolar på en ynka bredd på 115cm.

Befintlig konstruktion
beforea.png

Efter ombyggnad, utan luftspalt? Vad tror ni?
afterb.png
 
Redigerat:
Kan du ventilera något åt sidan? Vissa äldre hus har bärande vägg och balk kring just gränsen mellan kattvind och innedelen. Då kan man lika gärna ventilera kring den även på tvären från nock till nock och samtidigt dra ned till takfot med masonit som vindavledare. Gör det noga så det tål tryck från isolering isofall räcker nog 25 mm. Det skule jag göra. Plast är den eviga frågan. Principen är om du kan inte kan försluta hela utrymmet så riskerar du att stänga in fukt. En variant jag kört på sistone är att lägga plasten direkt på OSB och sedan bara ha gips ovanför. Det gör att det är lättare att fästa själva plasten och den ligger verkligen på varma sidan. Förvisso vlir det hål i den när man hänger upp tavlor men det är egntligen enda nackdelen.
Lycka till
 
Martin_B
RSRC skrev:
Kan du ventilera något åt sidan?
Kan egentligen inte ventilera åt något håll, utan att göra stora ingrepp. Ventil i nock är det enda enkla, men det hjälper ju inte mycket om där inte är ventiler vid takfoten också.

Det fick bli sågspån rätt mot råsponten.
Jag tänker som så att om det inte finns ens minsta tecken på fukt, fast det har varit mineralull rätt mot råsponten i snart ett halvt sekel, ja då skall det nog klara sig med sågspån som dessutom buffrar fukt och andas.

Att det har klarat sig såpass bra med mineralullisolering kanske beror på att väggarna är av massivt trä? Det borde ju därmed buffra en hel del fukt. Medan om alla väggar hade varit reglade med gips och mineralull så kanske huset inte hade buffrat så mycket fukt och då kanske råsponten hade fått mögelpåväxt. Kanske är en möjlighet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.