Hej

Såg att kommunen (el nån dom anlitat) har kapat ett gäng småträd (sly?) ~10 - 15 cm diameter längs med tomtgränsen (mot en skola).
Träden står på min tomt men kan ev ha växt lite snett så dom sträckt sig över på skolans tomt.
Eftersom dom har kapat träden typ 1,5-2m över marken så antar jag att dom tidsnog kommer att dö.

Får man göra så?
Ska man fråga kommunen hur dom tänkte?

Är inte så att jag gråter blod över det men dom jag har sparat dom som lite insynsskydd...

-/Christian
 
De flesta träd klarar beskäring.
 
Nu kommer du få en tätare trädplantering.... Skulle dock ändå tagit upp frågan med kommunen.
 
Vad jag vet är att man som trädägare skall bli tillfrågad av granne om träden växer in på grannens tomt. Om man då inte tar bort det själv har grannen rätt att kapa bort det som sträcker sig över på grannens tomt.
 
En granne är - som sagt - skyldig att först kontakta ägaren. Kommunen borde först gett TS chansen att på egen hand beskära växterna så att de inte stör granntomten.

Samvetsfrågan är alltså hur TS skulle beskurit träden om han/hon över huvud taget hade fått chansen. Om det skulle kunnat göras snyggare måste man anse att kommunen vållat skada. Om skadan är annat än ringa måste man då ställa frågan hur man ersätter den. Kanske nya lämpliga buskar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.