Hej,

Har köpt flera vägguttag av märke Elko Plus. Den svarta varianten. Tämligen dyra saker:
http://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-2-vags-vagguttag-jordat-lagt?category_id=476
Och för de pengarna förväntar jag mig bra kvalitet.
Nu efter bara ett par veckors användning så har jag upptäckt att hörnen på "ramen" börjar tappa färgen. Uttagen är bara lackerade, och lacken släpper när tex sladden från dammsugaren går i mot..
Det är inte jättemycket som har släppt än, och jag kan säkert fixa det hyffsat genom att dutta i med en svart penna. Men om det redan börjat släppa efter 2 veckor, hur ser det ut om 2 år?

Några som har liknande erfarenheter?
Vad ska jag göra? Klaga, och kanske få en ny "ram", som håller lika dåligt?

Mvh

Stefan
 
Klaga, få en ny och hoppas på att du fått ett måndagsex i första varianten. Är alla uttag lika eller är det bara en som släpper färg?
 
Glufsglufs skrev:
Klaga, få en ny och hoppas på att du fått ett måndagsex i första varianten. Är alla uttag lika eller är det bara en som släpper färg?
Har bara upptäckt det på ett av tre.
Man kanske borde provskrapa lite på ett annat, för att se hur lätt det lossnar där?
 
Lackade? Låter som billigt utförande, trots priset....
 
Börjar man granska de flesta "dyra" grejer så upptäcker man någonstans att plasten inte har färg rakt igenom (förutom de vita då).
 
Jag var tidigare ägare till eljo senso, gråa med kromade detaljer..

De tappade också lacken, så det är nog så...(dåligt)...
Vita blir det i bygget....
 
Sicken skit. Får reklamera den, och se om jag kan vara lite försikitgare när jag jag dammsuger och hanterar den.
Känns ju helt plötsligt inte lika skoj att vara ägare till dessa, dyrare, uttag. Kunde lika gärna köpta svarta på jula för en tredjedel av priset.
 
Så här ser det ut förresten.
Har inspekterat övriga dimmers/uttag och alla visar tecken på liknande slitage.
 
  • 115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma plast med några gram färg på....
 
Riktigt dåligt måste jag säga! Hur ser det ut i brunnarna efter några år?
 
Förhoppningsvis tjockare färg i brunnarna?

Dåligt att petskydden är ljust. Svarteloxerade skruvar hade kanske inte heller varit för mycket begärt. Däremot är det nog svårt att göra nåt åt jordblecken utan att sabotera funktionen.
 
Jag köpte mattsvart färg på sprayburk och billigast möjliga el-uttag på Clas Ohlsson. Jag tvättade uttagen i bensin innan målning. Det har hållit i snart fyra år utan minsta lacksläpp.

Ska svart plast klara större slitage så måste det nog vara genomfärgad plast.
 
Man kan ju tycka att det bör bli billigare att färga plasten än att måla den i efterhand men vad vet jag.
 
Jag får hem och inspektera mina ELKO plus uttag, jag har inte sett det slitaget men jag har inte inspekterat så noga, nu är mina köpta ifrån grossist och enligt Eljos försäljare så är det annorlunda plast i deras produkter som går till grossist men det har jag svårt att tänka mig...
 
Nu har jag inspekterat mina uttag och dessutom bett brorsan inspektera sina, inga utav dom hade några som helst färgsläpp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.