Halloj !
Som rubriken antyder så har vårt hus fått en attans betongsockel på sig någongång under 70-talet. Jag har nu spenderat X antal sommarmånader med att knacka ner betongen. Min undran är dock, nu när betongen är borta på alla sidor utom en så har det naturligtvis uppstått en massa håligheter, där de gamla kilstenarna satt. Dessa håligheter gör ju att grunden får ta emot mer luft och fukt än vad den är konstruerad för. Hur länge kan jag vänta med att sätta dit kilstenar och foga stenarna igen innan det blir fara på taket för grunden och blindbotten och all fukt som kommer in. Min tanke var att knacka ner resterande betong nästa sommar och i samband med det lägga tillbaka kilstenarna och foga.

Tacksam för alla svar!
 
Förstår inte problemet?
Sten suger inte fukt men betong gör det.
Så att få bort betongen från grunden måste vara ett bra första steg.

Du har egentligen en ventilerad torpargrund av genuin sten nu?
 
Problemet, om det nu är ett problem är att nu har grunden för mycket ventilation och min undran är om det blir för mycket fuktig luft under torpargrunden och om jag redan i år måste kila in stenar och foga grunden och använda kattgluggarna som man brukligt gör under sommar/vinter.
 
Sånt här är omöjligt att svara på utan att veta hur det ser ut just hos dig.
Köp nån billig väderstation med inne/utedel som mäter relativ luftfuktighet.
Då får du en indikation om det är fuktigare under huset än i fria luften.

Oavsett vad så är hus alltid en riskkonstruktion.
Man borde bli besiktingsman ;)
 
Tack för svar och en liten väderstation låter inte helt fel. Och visst har du rätt i att hus alltid är en riskkonstruktion....
 
Svårt att veta utan att se; hur pass ventilerat? Hur pass mycket markfukt - är det väl dränerat?

Det finns timmerhus som stått i sekler bara på plintar. Nackdelarna är inte att det rötar, utan
-kalla golv och
-man kan få diverse djur bosätta sig under huset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.