Jag har ett hus som är fyllt av gamla telefonjack...
Den förra ägaren hade dessutom flera telefonnummer till huset så det finns lite extra boxar lite här och där för att hantera detta. Efter hand som jag renoverar så sanerar jag bort onödiga kablar som jag inte har användning för, t.ex. telefonledningar som är dragna kors och tvärs.
Jag ska nu skaffa bredband via telenätet och funderar på kabeldragning för detta. In till huset kommer telefonledningen som luftledning från stolpe till vinden på huset, på vinden har jag sett att inkommande ledning går till någon sorts kopplingsbox. I rummet under där kopplingsboxen sitter har jag tänkt att placera modem/router och det är även här som jag har tänkt att ha husets enda telefonjack.
Det jag vill kontrollera med er är om jag kan dra inkommande ledning direkt till telefonjacket eller om det finns någon kopplingsbox som har någon annan vital funktion annat än att förgrena ut till andra jack i huset?
Jag vill ha så lite onödiga kablar, boxar och jack som möjligt i huset.

/Daniel
 
Om han har haft flera nummer in i kåken så är det förmodligen fler än ett par trådar via luftledningen. Så låt kopplingspunkten på vinden vara kvar och dra en ny tråd dit.
 
Så länge du inte har någon gammal bärfrekvens utrustning sittande för att föregående ägarere hade fler abbonemang så ska det bara vara att dra inkommande till ett jack. Men gissar att sitter det bärfrekvens grejer kommer de inte sälja in bredband till dig.
 
Nu befinner jag mig tyvärr på motsatt sida av jordklotet mot mitt hus så jag kan inte kolla, men jag har bestämt för mig att det är två trådar in i luftledningen.
Bärfrekvensutrustning vet jag inte vad det är, men jag har plockat bort en vit låda, ca 20x10x5 cm som var märkt tillhör Telia samt en mindre grå el-ansluten box som var sammankopplad med den vita när jag rev en vägg.
Telia protesterade inte när jag pratade med dom för att teckna det nya bredbandsabonnemanget, jag var dock tvungen att göra det över telefon istället för internet p.g.a förra ägaren hade haft två nummer i huset.

/Daniel
 
Låter som att det varit Bärfrekvens då du tagit bort en burk och bara har 2 trådar in på huset. På dessa 2 trådar kan du sätte ett jack där det passar för att sedan där köra splitter och modem.
 
Vi har 4 trådar in men bara två är i bruk.
Bör inte va något problem med nånting.
 
Tack alla för hjälpen!

Ett par veckors väntan till, sedan ska jag hem och koppla!

/Daniel
 
Daniel 01 skrev:
Bärfrekvensutrustning vet jag inte vad det är
Vill man ha två telefonlinjer i en kabel så kan man "lyfta upp" ljudet till ett frekvensområde vi inte hör och lyfta tillbaka det i andra änden. Fördelen är att du kan skicka två telefonsamtal i en kabel utan att de krockar. Nackdelen är att de är det där lediga utrymmet som ADSL använder, så man kan inte kombinera lösningarna.
 
Behöver man flera linjer med ADSL så kör man helt enkelt ip-telefoni, till exempel fristående från Teletek eller någon annan operatör, eller också Telia Kontor där man får tre linjer och bredband i samma låda för ringa kostnad.
 
Om det var mitt hus så skulle jag skarva och dra kabeln på utsidan huset till samma ställe där elkabeln kommer in och sätta ett åskkydd där. Sedan kan man dra in ledningen till ett Jack och till routern.

Detta av egen erfarenhet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.