Ska göra i ordning min tvättstuga och där finns en massa rör i taket, ser bedrövligt ut. Och kan ju inte ta bort dom heller. Så jag behöver tips hur jag kan göra det snyggare.

000_0977.jpg

MVH Anders
 
Ser ju ut som en mindre panncentral ;)

Nej, inte speciellt snyggt men vad är ambitionsnivån?

Låg:
Försök att flytta upp de lägsta rören närmare taket (närmast kameran) och måla allt i samma färg som taket.

Mellan:
Kontakta en röris som får se över installationen och göra det bästa av situationen. Kanske samla ihop de flesta rör och bygga en/flera gipstrummor för att dölja det mesta/värsta.

Högst:
Röris återigen som får fundera ytterligare på att optimera installationen. Kanske samla allting i en trumma längs med någon tak/vägg -vinkel, fräsa in rör i väggen m.m.
 
Ja, det där är ju ett välkänt och svårlösligt problem i källarvåningar.... :p

Måla vita som taket och låta dem vara synliga.... eller bygga in, snyggare spec. om man tex. använder perforerad skiva och kan ha lite svagt ljus innanför, fast man måste då lösa åtkomst för byte av lampor etc..... dessvärre oerhört pyssligt då rören går kors och tvärs samt flera olika höjder....... tyvärr

Att sänka takhöjden utgår jag från inte är någon framkomlig väg, eller hur...?

Du verkar ju dessutom ha en takdusch mitt i hela 'härligheten'... ska den vara kvar i nuvarande utformning?

mvh/christina.
 
jag har funderat på att måla allt i samma färg som taket eller att försöka bygga in de mesta av rören i nån slags låda. Att bygga ner taket helt då krockar det med de 2 fönster som åxå finns och som sitter ända upp i taket. Och vill helst inte dra om en massa rör heller, blir ju så kostsamt med en gång.
Dock ska takdushen och röret brevid (spillrör från ett expansionskärl som nu är borta) tas bort, resten måste nog vara kvar. Det är konstigt byggt åxå, många av rören borde vara i pannrumet istället tex påfyllning av vatten till pannan.

MVH Anders
 
Kan du inte göra tvärt om?
Gör rören ännu mer synliga, rödmålade för varmvatten, blåmålade för kallvatten och sedan gröna och gula för övriga. Blir då lite konstverk av installationen, istället för ett tappert försök att dölja eländet.
Kompletera sedan med belysning som lyser mot rören och gör dem ännu mer intresanta.
 
thomas33 skrev:
Kan du inte göra tvärt om?
Gör rören ännu mer synliga, rödmålade för varmvatten, blåmålade för kallvatten och sedan gröna och gula för övriga. Blir då lite konstverk av installationen, istället för ett tappert försök att dölja eländet.
Kompletera sedan med belysning som lyser mot rören och gör dem ännu mer intresanta.
Ingen dum idé alls, faktiskt ett alldeles utmärkt förslag 'thomas33'....!! Tack för det... :)

Tänk vad lätt att man blir fast i 'gammalt tänk'....... ;)

mvh/christina.
 
ja det kanke inte vore så dumt...
Går det att måla stålrör med vanlig tak/vägg färg?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Går det att måla stålrör med vanlig tak/vägg färg?
Går och går, men det blir inte bra. :-/ Köp lite lackfärg istället. :)
 
Gjorde faktiskt så med gasstammen som går ute i hallen och in i köket. Målade den i "grekisk blå", fungerar fint mot vita väggar. Använde mig av högblank lackfärg...

//WM
 
ok, ska det vara lack för metall då antar jag? isåfall, kan jag då måla dom isolerade rören med metall lack då åxå?

MVH Anders
 
Om du ska måla rör så använd en målarvante - annars är det skitjobbigt.
 
ok tack för alla tips.

MVH Anders
 
tigern skrev:
[quote author=lastkaj link=1133462294/0#10 date=1133604871]Om du ska måla rör så använd en målarvante - annars är det skitjobbigt.
Vad är en målarvante?? Dum fråga kanske  :-[, men frågar man inget får man ingenting veta... :)[/quote]

På sidan 10 hittar du målarvanten
http://www.alfort.se/inkg/2005/mala.pdf
Hmmmm...den sidan hamnar nog under Färg på favoriter ;)
 
Wintermute skrev:
Gjorde faktiskt så med gasstammen som går ute i hallen och in i köket. Målade den i "grekisk blå", fungerar fint mot vita väggar.
::) Får man det, ska inte gasledningar vara gula? :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.