Hej

Jag har en tegel villa som blev putsad för ca 25år sedan och börjar nu bli lite tråkig i färgen.
Det är en puts som heter Pargarit och är tunn, man ser tegelkonturerna bakom.
Skicket på putsen och väldigt bra, inga släpp eller så.
Har några sprickor i fogar på ett ställe, troligen någon sättning.
Har även en fog ca 50cm som har expanderat, förmodligen något rostigt spik bakom.

Jag undrar vad som vore rimligt att betala för att få det om putsat och den lilla lagning som behövs?

Har fått pris på närmre 100 000kr för en omputsning med lagning och ställningar och allt.

Det känns som rätt mycket tycker jag, det skulle bli typ nästan 60 000kr efter ROT.
Firman jag har fått offert ifrån är sydostfasad.se och verkar mycket seriös, någon som har erfarenhet av dom?

Någon som har fått sitt hus putsat och kan ge råd och tips?
Någon firma att rekommendera?
 
Finns här verkligen ingen som har fått ett hus putsat?
 
matsa79
En polare fick betala 350 000kr för putsning med 50mm tilläggsisolering. Han har ett två våningshus på ca 200kvm.
 
okej, tack för infon
jag tror det blir lite svårt att jämnföra priser iom att det bara är ny färg på huset jag vill ha.
Alltså bara några mm med ny puts.
 
Du kan inte måla om huset då med typ silikat eller silikonemulsion..om det är bra puts så är det ju mkt billigare att bara måla + ev någon spricklagning?! Så gjorde vi iaf, vårt stenhus är putsat 1954....hur bra som helst var den förrutom 2 större sprickor som frästes ur och putsades upp samt silikonemulsion från Jotun = som nytt!, spricklagningen gick på 5000:- + färg 12000:- + lite material 1000:- = 18000:- ( Obs...lagningen gjordes av yrkesman och vi målade själva! )
 
Hej att måla ett putsat hus tycker jag inte är någon bra ide, det gör så att inte putsen kan släppa igenom fukten som den ska göra. 1komponents Silikat och silikonemulsion släpper inte igenom fukten som puts gör.
Och riskera frost sprängningar i fasaden vill jag inte.

Tack så mycket för förslaget, ny vet jag iaf vad det kostar att måla ett hus ungefär.
 
Visst kan väl en ny omgång färg täppa till lite mer än en ny putsyta/genomfärgad....men typ 85% av alla med puts målar ju om när det börjar lite flammigt eller fult! Och jag tror ju med all säkerhet att om man bara använder anpassad färg till underlaget så håller det säkert en 20-40 år till beronde på om putsen är i fint skick! Våran murare/putsare trodde att vårat utan problem inte skulle behövas putsas om förrän en ca 35-45 år...men allt är relativt :) Hade i åtanke att ditt bara var en 25år gammalt :) Och vårat blir vid isf nästa omputsning ca 100år gammalt!
 
hmm...nu börjar jag tvivla lite om man kanske ska måla det istället.
Det går att göra själv och blir billigare, men är rädd för att kletar man på någon färg så måste dom ju blästra bort allt när dom ska putsa om det sen och det blir kanske jätte dyrt om man behöver det.
Jag vill inte heller riskera att fasaden blir fördärvad och fryser sönder.

Jag får kanske läsa på lite bättre innan jag bestämmer mig. =)

Tack för ideen.
 
Jag ville ha en stödmur murad av lecablock putsad i somras, ca 13 meter lång och 80 cm hög. Muraren ville ha 30.000 kr inkl material så med tanke på det så höjer jag inte ögonbrynen för offerten du har fått.

Vet inte alls om mitt pris var rimligt eller inte, när jag fick offerten skrotade jag idén på puts på muren ganska omgående...
 
Det kan ju skilja väldigt mycket i benämningen puts, är det tjock puts eller sprit puts som ska göras.

Mitt hus är helt i tegel och sedan putsad med någon slags spritputs tror jag det kallas.
Väldigt tunn bara några mm tjock som är igenom färgad vit, man ser alltså tegel konturerna bakom.

Putsen är i väldigt bra skick ett släpp på ca 10x10cm på hela huset och några sättnings sprickor i några fogar.
Så att putsa om det är kanske onödigt mycket jobb när underlaget är så pass bra.
Har någon erfarenhet av Caparol Amphisilan nqg färg?
 
Spontant så känns priset du fått fullt rimligt, nästan billigt för det slitgörat.

Har du tagit in andra offerter? Att tipsa om andra firmor blir svårt om man inte vet var huset ligger.
 
huset ligger i nordvästa skåne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.