Ibland men inte alltid löser jfb när jag fjärrstyr värmen i stugan,är det värmefläkten eller brytaren ? kan någon föreslå hur jag skall mäta med en billig multimeter från classe för att närmare lokalisera felet,fläkten är på3kW och får sin ström från ett perilex uttag som är avsäkrat med 3x16A automatsäkringar,jag har sedan bara nyttjat nolla och en fas för att få 230V till shucko uttag där brytaren och sedan fläkten är kopplad, om någon kardel nuddar varandra borde väl automatsäkringen bryta? Ska såklart kolla kontakterna ochså.
 
Så ska det inte vara.
Vet du när JFBn löser, vid tillslag, under tiden eller vid frånslag?

Sker det vid tillslag kan det vara fukt i fläkten som försvinner när den värms upp.
Sker det under drift är fläkten kass.
Sker det vid frånslag är det brytaren, ev i kombination med fläkten. Då skulle en kontaktor eller annan brytare hjälpa.
 
Det har nog skett vid frånslag,ska byta fläkt och om det fortsätter brytaren ochså,vad är det i brytaren som är fel?
 
Det blir en störning vid frånslag från t.ex motorn i fläkten. Det kan vara svårt att komma tillrätta med. Avstörningsfilter är lite svårt då det finns ett värmelement på 3 kW. Det som kan hjälpa är att använda en brytare som bryter "snabbare" och med större kontaktgap. Ev kan man prova med en kondensator på runt 0.1 µF över kontakten.
 
Ett så pass stort värmeelement har en ganska hög naturlig läckström, och jordfelsbrytare i allmänhet har en ganska stor spridning av utlösningsströmmen neråt (får dock aldrig vara över märkutlösningsströmmen). Testa grejorna på ett annat ställe med JFB, hemma t.e.x.
 
Orelaterat till JFB-problemet:

Du bör inte ansluta en fläkt på 3kW till ett Schukouttag, det finns risk för överbelastning och brand även om uttaget är märkt 16A.

Montera ett enfas CEE-uttag istället eller gör en fast anslutning.
 
Fläkten är kopplad med 3x2,5mm RDOE mellan perilex och ett trevägs shucko så det är väl enbart i kontaktblecken i shuckon som det ev kan bli varmt men jag tar nog och byter till en 2kW fläkt och ser om det funkar bättre.
 
Om tanken är att slå på värmen en stund innan du kommer till stugan så är det väl bättre att fjärrstyra tre enfaselement kopplade på varsin fas?

Typ lågprisbutik - oljefyllt portabelt element på 1kW för ett par hundralappar, och så en kontaktor som bryter trefas och som styrs av Nexa-grejen. Då kan du dessutom sprida ut elementen för att få lite jämnare värme, om det skulle ha nån betydelse.

Bo's förslag att använda en kondensator kan hjälpa, fast om det är triacutgång istället för ett relä så bör man ha ett motstånd i serie också, en triac kan dö av att slås till då spänning ligger på en liten konding.
 
Skippa oljan och köp ett konvektorelement med (avstängningsbar) fläkt för mindre pengar istället. Oljan gör bara att det tar längre tid att få värme.

Numera när det finns elektriska termostater finns ingen anledning att bygga in stor termisk massa i radiatorn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.