Hej!
Fick lära mig att man kan lägga gamla beslag i citronsyra/vatten. Testade detta i fjol med bra resultat, då låg dem i vattnet ca 24 timmar. Denna omgång hade jag fler beslag, lät dem ligga 3-4 dygn, för jag hade ingen brådis o tänkte de skulle bli extra skinande. Resultatet blev inte som väntat, de blev mörkfläckiga. Kan det va järnet i godset som oxiderat? "Järnig" doft och man blev lite svart om fingrarna. Testa skölja av o gnugga lite med en svamp men händer inget. :blushing: Hur få dem blanka o fina nu då? Häxan silverputs?? :rolleyes:
 
Jag tror att du får räkna med att de är förstörda. Gjorde liknande sak med fönsterkrokar för jag ville få bort lager med målarfärg. Lade dom i kaustik soda. Målarfärgen gick bort, men bort gick också förnicklingen. Kvar var en gråsvart yta av järn som rostar. Jag målade mina, men rosten går igenom på vissa ställen.

Vad är det för slags beslag? Turligt nog går det ju att köpa 50-talsbeslag numera.
 
Jag la mina beslag i bromsvätska. Där kan dom ligga länge för den är inte aggressiv mot metall, bara mot färg.
Fungerade bra på modern färg, men om det val linoljefärg så satt den kvar.
 
valter53 skrev:
Jag la mina beslag i bromsvätska. Där kan dom ligga länge för den är inte aggressiv mot metall, bara mot färg.
Fungerade bra på modern färg, men om det val linoljefärg så satt den kvar.
Vet inte varför, kanske är det när en produkt kan användas för någonting helt annat som gör det,men jag tycker sådan här kunskap är underbar. Kan bara säga, Tack för tipset...d^_^b
 
Vad är det för beslag?
 
Jag rekommenderar linoljesåpa (eller vanlig såpa om man inte har bråttom) Löser all färg utan att skada beslagen och trevlig mot miljön. Man kan låta saker ligga i i flera veckor om man vill det skadar ändå inte dem.
 
Någon som testat att hetta upp beslag (t ex gångjärn) och sen chock-kylt genom att doppa dem i olja?
Är lite nyfiken på detta. Ytan ska tydligen bli "gammaldags"..
 
Smeder brukar doppa i heta järndetaljer i linolja för rostskydd och kanske även utseende.
 
Kom på en liknande fadäs jag gjorde med vattenkranen i köket. För att få bort kalkavlagringar dränkte jag in hushållspapper i ättika och lät ligga för länge. Kalken, men också allt det blanka försvann.......

Blanka metallytor och sura vätskor - ingen bra kombination!
 
Hej alla,
Tack för alla input.

Jag har 50-tals-beslag, alltså äggvred med dess tillbehör(haken, eller vad det kallas) Sådana ser man i alla funkislägenheter i hela landet. Syrabehandling av beslag ger blanka resultat! Men som jag nu fick lära så skall de inte ligga i för länge, dock lyckades jag rädda dem till min stora förvåning! :)

Grävde lite i mina skåp och fann ett supermedel som jag har till mina rostfira vitvaror och diskho, som tar bort missfärgningar, ger glans o fettar in plåten så vatten/smuts lätt rinner av. Fick tips om sprayen av en vän för ca 6 år sedan. Märket är M3, 3M(?) "Stainless...." Man sprayar, låter det verka, sedan torka av. Mina beslag har aldrig varit så fina som nu :))

Liten off topic så tror jag det är många typer av vätskor som kan ge bättre glans, är man kemist så bör man kunna lista ut vilka vätskor som passar till vilka metaller. Coca Cola funkar till koromade metaller :)
 
Bra att det löste sig!
 
verktygsgalningen skrev:
Någon som testat att hetta upp beslag (t ex gångjärn) och sen chock-kylt genom att doppa dem i olja?
Är lite nyfiken på detta. Ytan ska tydligen bli "gammaldags"..
Det funkar på grova smidda beslag som måste vara rena från smuts och rost men det är ingenting att hålla på med på fabrikstillverkade klenare beslag, det blir mest bara sotigt och kladdigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.