Har en vattenburen handdukstork som ersatt ett gammalt element i badrummet.
Dock så tycker jag att den är långt ifrån så varm som jag skulle vilja ha den, faktum är att den är knappt varm alls.

Det finns ju dels 2 st vred som släpper igenom och ut vattnet, dessa är på båda två så att vattnet alltså går in, är detta rätt?

Sedan så finns det ett vred för själva handdukstorken som man kan skruva åt hårt eller "hålla löst".
Vi har det sistnämnda inställt.

Tacksam för tips
 
Krilleman
naggen skrev:
Det finns ju dels 2 st vred som släpper igenom och ut vattnet, dessa är på båda två så att vattnet alltså går in, är detta rätt?

Sedan så finns det ett vred för själva handdukstorken som man kan skruva åt hårt eller "hålla löst".
Vi har det sistnämnda inställt.

Tacksam för tips
Va?! Har du två rör som har tillopp?! Inte en tillopp och en retur som det borde suttit på det gamla elementet?!

Normalt sett på en handukstork har man en returventil (brukar ha lock med insex-skruv under) och ett vred, handratt ibland och termostat ibland, beroende på vilken funktion man vill åt.

Du låter lite tvetydig med att du har en ratt med... Klart ratten ska vara utskruvad om du vill släppa på värme.

Du har helt enkelt inte bara problem med luft i ovankant på handukstorken? Jag antar att den är bottenkopplad...

En bild skulle underlätta! d^_^b
 
krilleman_215 skrev:
Va?! Har du två rör som har tillopp?! Inte en tillopp och en retur som det borde suttit på det gamla elementet?!

Normalt sett på en handukstork har man en returventil (brukar ha lock med insex-skruv under) och ett vred, handratt ibland och termostat ibland, beroende på vilken funktion man vill åt.

Du låter lite tvetydig med att du har en ratt med... Klart ratten ska vara utskruvad om du vill släppa på värme.

Du har helt enkelt inte bara problem med luft i ovankant på handukstorken? Jag antar att den är bottenkopplad...

En bild skulle underlätta! d^_^b

Sagt och gjort. Har nu tagit 2 bilder.
Den ena är på de två "ventilerna" som jag är osäker på om de ska vara på eller av. Båda är som sagt "på" idag.

Sist en bild på vredet, detta är inte "åtvridet" utan snarare löst, jag tror att det är inställningen för så varmt som möjligt.
 
  • DSC00309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sista bilden... blir det inte varmare på ett element om man vrider åt termostaten? prova det och kolla så du inte har luft i systemet, bör finnas en avluftning högst upp
 
  • Gilla
hero65
  • Laddar…
För fullt flöde ska vredet på handdukstorken skruvas ut fullt. Kolla så att inte returen är stängd. Det finns en liten insexskruv under locket på vänster sida av ventilen (på din sista bild). Den ska vara helt utskruvad. Prova att lufta också, det ska sitta en luftnippel på toppen på handdukstorken.
 
Kom även på att det är superviktigt att denna ventil monteras rätt. Alltså nippeln som går in i handukstorken (har ett långt stigarrör som sticks in i torken) måste monteras i rätt förhållande till själva ventildelen.
 
Krilleman
lordi skrev:
Kom även på att det är superviktigt att denna ventil monteras rätt. Alltså nippeln som går in i handukstorken (har ett långt stigarrör som sticks in i torken) måste monteras i rätt förhållande till själva ventildelen.
Helt rätt, röret upp i handukstorken är delat (ser ut som två halvmånar) ena tillopp och andra självklart retur, se till att du har tilloppet i röret som går upp i torken och att det stämmer med tilloppet på själva kopplet!!
 
Jag är inte säker på vad menar men jag provade att skruva åt Vredet på torken som någon föreslog.
Detta var tydligt fel då torken blev iskall efter detta.

Imorse så vred jag tillbaks vredet så att den sitter så löst som det går.
Då blev det betydligt bättre än tidigare trots att det var exakt samma inställning som jag haft innan, märkligt.

Nu är det ok värme, men jag tror den kunde varit bättre.
Det beror väl även hur mkt värme som är på i bostadsrättsföreningen?
 
naggen skrev:
Det beror väl även hur mkt värme som är på i bostadsrättsföreningen?
Ja, du kan inte få varmare än vad som skickas ut för tillfället. Detta regleras efter utomhustemperaturen. Alltså det blir inte varmare än vad det blir på övriga radiatorer i lgh.
 
Första bilden är ballofixer, kranar de ska stå som de gör alltså öppna.
andra bilden är på kopplet, till höger en vanlig temperatur-kran samma typ som sitter på element, du höjer värmen genom att vrida motsols.
1, Har du provat att lufta ? om inte gör det först, det sitter en nippel längst upp på ett av benen.
öppna denna tills det bara kommer ut vatten och ingen luft.

2 Om inte det hjälper, så sitter det skurvar insex bakom locket på vänster sida, som ändra funktionen på kopplet om det är ett en eller två rörssystem, det kan vara felinställt.

sen är ju frågan hur varmt eller kallt det är, jämför med att känna på övriga element i kåken/lägenheten, din tork kan inte bli varmare än framledningstempen i systemet. men om elementen blir mkt varmare så har du troligen fel på torken, luft i systemet, eller fel inställt koppel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.