Jag ska montera ett lås på min nya altandörr, men blir inte riktigt klok på detta.
Jag har ett vred (till vänster på bilden) som jag kan låsa dörren med (även om jag inte monterat det ännu). Men låscylindern som jag har köpt (till höger på bilden) passar inte in i låshuset, dvs jag kan inte vrida om låset. Man ser ju direkt att den är för stor för att passa när man jämför med vredet.
Trots en massa sökningar på nätet har jag inte blivit klok på hur jag ska få ihop det hela. Måste jag köpa någon specialcylinder eller en cylinderförlängare som konverterar dimensionen?

En annan sak: "Korspinnen" på vredet (den som passar i låshuset) är ju så lång att den sticker ut en bit på andra sidan. Ska man alltså kapa den så att räcker halvvägs in i låshuset?

Tacksam för hjälp!

/Jörgen
 
  • Vred och låscylinder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har köpt en 701 cylinder när du ska ha en 707 cylinder. Ta med dig cylindern till närmsta låsis så kan de byta medbringaren på cylindern.
Du kan helt riktigt bli tvungen att behöva kapa för att det ska passa
 
Hur kan man se på den bilden att det är fel? låscylindern ska ju sitta utsidan av låshuset, son inte jag ksn se på bilden iaf...,"korspinnen" ska ju åt andra håklet +dvs in i sjäkva vredet, som jag inre heller kan se på bilden...
Men jag har nof missar något uppenbart, det har hänt förr...
 
bigsnucke skrev:
Hur kan man se på den bilden att det är fel? låscylindern ska ju sitta utsidan av låshuset, son inte jag ksn se på bilden iaf...,"korspinnen" ska ju åt andra håklet +dvs in i sjäkva vredet, som jag inre heller kan se på bilden...
Men jag har nof missar något uppenbart, det har hänt förr...

Erfarenhet.. Vet man vad för prylar som bilden visar vet man också vad som krävs för att få ihop det. Dessutom finns det en felbeskrivning som än mer verifierar det man visste sen innan

För att tydliggöra
Detta är en 707 http://www.laskompaniet.se/assa-707-cylinder/940-0
Det är den korta medbringaren som skall bytas mot en lång, vilket låsis lätt fixar
 
Redigerat:
Du behöver även en sådan här http://www.laskompaniet.se/assa-cylinderbehor-707/860-0. Sedan sätter du ev. distansringen bakom koppen. Den långa vredmedbringaren du får på cylindern ska därefter kapas så att den når in till hälften i spanjolettlåset. Sedan får du kapa vredmedbringaren så att den når knappt till hälften. Sedan skruvar du ihop det. Det ska gå lätt att låsa, är det trögt så "rider" medbringarna på varandra. Men ska du göra detta riktigt så ska du ha cylinder på insidan också.

Det ska vara en 709-cylinder, då behöver du en lika dan kopp och ev distansring på insidan, alternativt två Hoppehandtag, fråga låssmeden...
 
Tusen tack, nu börjar det hela falla på plats :)
Cylinderbehör med distansring har jag redan, så den delen verkar grön.

Jag köpte ett trepack med cylindrar från Habo på Coop Bygg och tänkte byta cylinder på ytterdörren och garagedörren också, så att jag får en nyckel (ist för tre olika). Men man kan alltså bara byta till en lång medbringare (med hjälp av en låssmed) på en av dessa och behöver inte skaffa en ny uppsättning cylindrar? Visst förstod jag rätt?

Mvh
Jörgen
 
Risken finns att låsis gnäller lite.. Men det skall normalt gå bra. I värsta fall köper du en lång medbringare av låsis och pillar ihop det själv, kräver lite finkänsla för att inte få en kärvande cylinder
 
Tänkte bara rapportera att det gick över förväntan hos låssmeden. Det tog honom ca en minut att byta till den längre och smalare medbringaren på cylindern och han tog 30 kr för det :)
 
Tänkte väl det. :)
 
Hej! har samma problem som Hippas. frohike, vet du var man kan köpa långa medbringare? Jag hittar dem inte någonstans... Har totalt 6 cylindrar och vet ingen bra låsis att gå till.

Stort tack på förhand!

/Mattias
 
Säkraste kortet är låsis.. Har dålig koll på hornbach mfl, det är mycket möjligt att de har också.
 
Tack för snabbt svar! Mailade precis låskompaniet.se fick trots dygnets sena timme svar med en gång (!). Där kostar de 10 kronor styck så det blir fin fint. God Jul och tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.