Hej! har en bunker på tomten som är ganska stor, betongväggar och ett ventilationsrör i taket och ett utåt brevid ingången. Antagligen från andra värdskriget.
Hade tänkt att göra iordning den så den blir beboelig men funderar lite på om det är värt priset?

Hur ska jag lösa fuktproblemet? Någon som har erfarenhet av att isolera ett bergsrum, räcker det med att dra in ventilation så luften flödar fritt in och ut och sen bygga upp golv innerväggar och tak en bit ifrån betongen och isolera emellan eller möglar det då? Vad för material bör man använda?
Och Radon, är det något jag bör oroa mig för?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning Hugo!
 
Är det inte en "jordkällare" för förvaring av potatis, rotfrukter, sylt m.m. Eller kanske en iskällare att förvara is i från den tiden man inte drev kylskåpen med ström?
 
Nej det är en bunker från andra värdskriget. Finns mycket annat från kriget i området.
 
En bunker känner man igen när man ser den. Jag har en kulsprutelavett i min. :cool:

Kolla först så du får lov att inreda, dvs att din bunker inte ligger inom strandskydd eller liknande.

Bastu kanske? Det har jag funderat på.
 
Om det då är en bunker (lustigt med ventilationsrör) så bör den vara tillverkad genom att man grävt ett hål satt i en gjutform och hällt betong mellan marken och gjutformen. Vilket gör att det i princip är omöjligt att isolera och fuktskydda från utsidan av betongen som borde vara bäst.
Alla lösningar måste därför rimligen ske på insidan av betongen och klara av eventuell fukt från marken runt om.
 
Ventilationsrör i någon form fanns normalt på de täckta bunkrarna från denna tid. Svårt att inreda på ett bra sätt när det bara går att isolera från insidan. All fukt måste ventileras bort i en spalt mellan betongen och byggmaterialet och värme måste tillföras så inte kondenspunkten kommer för nära insidan av betongen. Kanske lika bra att tänka som för gammal oisolerad källare, bara putsa upp och måla med diffusionsöppen färg och fukttåligt golvmaterial. Installera avfuktare och acceptera en hög energiföbrukning för uppvärmning, lämpligt med värmepump. Inte samma komfort men enklare. Dräneringen runt om samt regn-/vattenskydd uppåt viktiga och bör förbättras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.