Hejsan!

Denna tråd kanske redan finns? men jag är slö och orkar inte leta ;) , jag håller på att renovera ett rum i huset...och jag tänker lägga vattenburen golvvärme. Hur fungerar det med det klickgolv som jag tänker lägga?"7mm", någon har sagt till mig att man inte får köra ut mer än 26 grader på golvvärmen för att annars riskerar man att förstöra golvet!! tacksam för tips och råd.

//Kenta
 
Nej framledningstemperaturen skall icke överstiga 27 grader
 
Olle Lson skrev:
Nej framledningstemperaturen skall icke överstiga 27 grader
Nej nej och nej igen.

Man brukar säga att GOLVtemperaturen inte ska överstiga 27 grader (och det är dessutom förbaskat obehagligt att gå på så varma golv). Vad framledningstemperaturen, dvs vattnets temperatur, är det är en HELT annan sak.

Framledningstemperaturen kan mycket väl vara högre än 27grader.

Om du har lagt gv-slangen enligt normala anvisningar och inte har extrema förluster utåt eller nedå så är inte detta en begränsning heller.
 
Ursäkta de bidde lite fel. du kan naturligtvis köra ut så hett vatten som systemet tål så länge golvet inte blir varmare än 27 grader som dom flesta tillverkare brukar rekomendera. men kör du ut 45 grader kan golvet bli ganska varmt i början av slingan, speciellt om du har en tjock matta. det är förstås skillnad på ett massivt trägolv och ett laminatgolv. sedan beror det på isolering,flöde osv men dom uträkningarna kan du nog fö hos uponor eller vvs installatören


här är en nyttig länk för golvvärme
http://www.golvbranschen.se/upload/Tragolv golvvarme utg 2-2005.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.