Hej!

Tänkte se om jag kunde få lite tips här om vad vi kan ha för problem.
Det är så att det läcket vatten frå/vid vår värmepump, en Nibe 310 från 2000, om man står framför den så kan man se att det droppar nere i det vänstra hörnet men sen när man tittar till den så har det helt plötsligt läckt ut kanske 2-3dl vatten. Torkar upp det och sen är det samma historia igen, droppar lite i hörnet och sen kommer en större mängd, har aldrig sett med egna ögon när den större mängden kommer så jag kan ju inte riktigt svara på var den kommer ifrån.
Vi har fortfarande värme i element och golv samt varmt vatten i kranarna och jag kan inte se att trycket sjunker heller.
Någon som har en idé om vad detta kan vara?
Ska ringa Nibe imorgon, måndag, hade jag tänkt.
 
Redigerat:
Ångrar mig om trycket, var precis inne och kollade och då hade visst trycket gått ner till noll...
 
Det är inte säkerhetsventilen på värmesidan som läcker då? Du har en liten spilltratt längst ner på vänster sida, bakom plåten. Från den leds vattnet till en brunn eller avlopp. Ibland blir det stopp där och vattnet svämmar över. Från säkerhetsventilen är det kopplat en slang som mynnar ut i spilltratten
 
Om trycket försvinner: Trasig säkerhetsventil, fastnat smuts i säkerhetsventilen, trasigt expansionskärl, fel förtryck i expansionskärlet etc.
 
Det var inte koppen där nere som det var stopp i utan det var i droppbrickan i övre delen som avrinningshålet har kloggat igen, ska iväg och köpa lite ståltråd eller liknande för att rensa. Återkommer efter rensning.
 
  • Gilla
lesv
  • Laddar…
Hej

Tack för ditt inlägg om den läckande Nibe 310.

Det räddade oss från dyra reparationer

Efter att ha blåst i slangen som gick till koppen släppte proppen och det forsade ut vatten någon liter

Sedan var det normalt igen

lLennart i Norrköping
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.