Min vintergröna liguster har generellt sett tagit sig ganska bra sen vi planterade den hösten 2009. Men på en sträckning om ca 3 meter mår den riktigt dåligt. Jag misstänket att det ät något med jorden eller markens beskaffenhet då det uppenbarligen är många olika plantor just här som mår dåligt.

Vid sådd fick hela häcken lika gott om jord, och gödsling har också skett likformigt över hela häcken.


Bland de tips jag fått är följande hetast:
  • Det ligger någon avloppsbrunn i närheten som läcker
  • Vid byggnation av huset har anläggningsmaskinerna haft sin "väg" just här och marken har blivit allt för hårt packad, och rötterna orkar inte tränga igenom (kanske också kan vara så att vattnet inte rinner undan ordentligt förbi detta hårdpackade lager)
  • Det kanske ligger annat i marken (rör eller liknande, kanske isolerande frigolit ovanpå) en bit ner som jag inte känner till
Vad tror ni? Finns andra tips? Tack på förhand.

Bifogar bilder som visar eländet.

Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för tipset om sjukdomen. Är dock tveksam om det verkligen är en sjukdom. Ända sedan planteringen har häcken växt särskilt dåligt just på det här stället. Och vi har ju beskurit häcken vid i alla fall ett par tillfällen. Hade det varit något som kommit plötsligt hade jag helt klart lutat åt någon sjukdom, men det är tvärtom en långsam process där häcken aldrig tagit sig och nu ser sämre ut än vad de oplanetared häckplantorna gjorde när de kom.
 
pröva då med att gräva upp plantorna och gräva upp jorden djupare och bredare än det har varit innan. Luckra ordentligt och förbättra jorden genom att blanda in kogödsel och köpejord från påse. Kan göras nu om inte marken är frusen eller tidigt i vår när det går att gröva. Var observant på om marken verkar hårt packade eller vattensjuk, vilket skulle kunna förklara problemen.
 
Jag tror det är en mix av lite olika saker.
Först så tror jag som det påpekas att jorden är sämre vilket gör att inte häcken etablerar sig lika snabbt som på sidorna. Sedan misstänker jag att den beskars för tidigt, säkert helt ok för sidoplantorna men dom i mitten han aldrig rota sig ordentligt först innan dom beskars.
 
Tack för alla tipsen. Det mest rätta var det om för packad jord, troligen på grund av att området använts som bygginfart under husbyggnationen. I våras (ca april) grävde jag upp häcken och ca 40 cm ner var det ett hårt kompakt laget av sten och grus. Jag grävde minst 100 cm ner och fyllde upp med matjord av bra kvalitet, och planterade om häcken.

Problemet är att den nu - ca ett halvår senare - ser i stort sett lika jävlig uyt. Den är förvisso inte på väg att dö, men den växer inte. Och detta trots minutiös omvårdnad i form av både näring och vatten. Se bilder nedan för hur häcken ser ut nu, i september.
Häck_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad göra för att få fart på den här (delen av) häcken? På sidorna och på resten av tomten växer den helt OK.

Tack!
 
Upp
 
Om du har haft alltihopa upgrävt i april så kan du inte förvänta dig så mycket mer än vad som har hänt. Omplantering är som nyplantering och det första året ägnar sig växten åt att utveckla sina rötter. Händer det ingenting nästa sommar så kan ni börja oroa er.

Vatten är alltid bra, men var försiktigt med gödning på nyplanterat. Växterna måste få tid att utveckla sina rotsystem så att de kan tillgodogöra sig gödningen.

Det låter som att den packade jorden var orsaken till problemen. Nu när det är åtgärdat så borde häcken kunna ta sig.
 
P
Förmodligen måste rötterna få "fäste" och utvecklas lite innan det växer ovan jord. Det borde bli fart på den till våren.

edit: Jag instämmer alltså med sommartorparens inlägg som han han skicka medan jag skrev(y)
 
Ett alterntiv är att kasta plantorna och köpa större ligusterplantor som matchar resten av häcken. Då slipper man vänta på att de ska växa ikapp och man utesluter ev. möjlighet att de har nån sjukdom eller är saltskadade.
 
amatör-Kalle amatör-Kalle skrev:
Tack för alla tipsen. Det mest rätta var det om för packad jord, troligen på grund av att området använts som bygginfart under husbyggnationen. I våras (ca april) grävde jag upp häcken och ca 40 cm ner var det ett hårt kompakt laget av sten och grus. Jag grävde minst 100 cm ner och fyllde upp med matjord av bra kvalitet, och planterade om häcken.

Problemet är att den nu - ca ett halvår senare - ser i stort sett lika jävlig uyt. Den är förvisso inte på väg att dö, men den växer inte. Och detta trots minutiös omvårdnad i form av både näring och vatten. Se bilder nedan för hur häcken ser ut nu, i september.
[bild][bild]

Vad göra för att få fart på den här (delen av) häcken? På sidorna och på resten av tomten växer den helt OK.

Tack!
amatör-Kalle amatör-Kalle skrev:
Tack för alla tipsen. Det mest rätta var det om för packad jord, troligen på grund av att området använts som bygginfart under husbyggnationen. I våras (ca april) grävde jag upp häcken och ca 40 cm ner var det ett hårt kompakt laget av sten och grus. Jag grävde minst 100 cm ner och fyllde upp med matjord av bra kvalitet, och planterade om häcken.

Problemet är att den nu - ca ett halvår senare - ser i stort sett lika jävlig uyt. Den är förvisso inte på väg att dö, men den växer inte. Och detta trots minutiös omvårdnad i form av både näring och vatten. Se bilder nedan för hur häcken ser ut nu, i september.
[bild][bild]

Vad göra för att få fart på den här (delen av) häcken? På sidorna och på resten av tomten växer den helt OK.

Tack!
Hej. Hur gick det med er häck ? Gjorde ni ytterligare åtgärder?
Vi har liknande problem med vår häck som ni hade.
// Jim
 
Den tog sig bra och växte snabbt ikapp. Nu väcer hela häcken som tusan och mitt största bekymmer är att klippa den.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
amatör-Kalle amatör-Kalle skrev:
Den tog sig bra och växte snabbt ikapp. Nu väcer hela häcken som tusan och mitt största bekymmer är att klippa den.
Härligt, så omplantering bef. växter och uppblandning av jorden samt bevattning och gödning är vad du gjort?
// Jim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.