Håller på med mitt avlopp. Har lagt ner standard plast rör men hur skall jag täta mot betongröret?
Är 2st betong pipor kvar innan kommunens huvudstamm. Någon muff?
 
Fast tvärtom plast till betong ;) trodde man behövde det. Min kompis sa att man brukar bara trycka in plast i betongröret sen fylla igen hålet.
 
S
helst ska man ha muff eller övergång.
 
Krilleman
Får plasten plats i betongen så stick in en extra meter och foga med lämplig fog i mellanrummet! Fogskum, betong, mm.

Enklast, lättast och kostnadseffektivast. Med andra ord bra!
 
S
så ska du helst ej göra man fyller utrymmet mellan rören med skit och vatten till slut spricker röret
 
Krilleman
SBH skrev:
så ska du helst ej göra man fyller utrymmet mellan rören med skit och vatten till slut spricker röret
Av vilken kraft skulle röret spricka? Avloppet lär ju ligga frostfritt?!
 
S
ska jag ej behöva förklara när du verkar kunna så mycke om rör.
man ska ej skapa risker för något. det är dumt att stoppa in ett rör så långt.
bara för det ligger frost betyder det ej att det inte kan frysa.
 
Krilleman
Nja, gamla skolan är gamla skolan, beprövat.
 
S
ja. muff eller annan övergång. = gamla skolan
 
Min röst på Krillemans lösning, har själv gjort så hemma, och har sett rörisar göra och föreslå samma lösning.
 
S
finns såna rörkrökare som kan och som inte kan.
 
Till Krillemans försvar ska jag säga att det är en väldigt vanlig lösning. Har själv gjort så många gånger. Kommunens VA gubbar gör så ibland också. Vet man vad man gör så blir resultatet helt tillfredställande.
Risken för att röret skulle spricka enbart av vatten och skit, ser jag som minimal. Spricker röret så är det av andra orsaker.
 
SBH skrev:
ska jag ej behöva förklara när du verkar kunna så mycke om rör.
man ska ej skapa risker för något. det är dumt att stoppa in ett rör så långt.
bara för det ligger frost betyder det ej att det inte kan frysa.
Förklara utifrån att det finns många som läser tråden, annars blir det bara ett påstående utan förklaring för oss amatörer.
Som jag förstod så är riktningen på avloppet från plaströr mot betongrör och sedan vidare ut i kommunalt spillvatten.
Har själv gjort denna övergång från plast till glaserade Höganäsrör som går vidare ut mot det kommunala, samt tätat med betong vid skarven. Ligger under golvet i källare så frostrisk gäller inte.
 
Redigerat:
lika stor risk att röret spricker om man har en muff där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.