Jag har en tomt som ligger lågt idag. 50cm Lerjord och sedan är det skånsk lera med lite sant insprängt. Tomten är vattensjuk pga att den ligger i slänt och leran.
Jag vill nu fylla upp den och sedan lägga på harpad jord.

Två frågor:

1) Kan man fylla upp med vad som helst i princip (ovanpå dagen jord)? Grus/Sand/sten/Jord etc? Någor att föredra på min tomt?

2) Hur mycket Harpoad matjord skall man lägga på för att sedan lägga gräsmatta?
 
Dränera dränera - tyvärr......det är mkt jobb med det!


Eller satsa på ett dammbygge :D det är fint med damm och näckrosor!
 
Inger - när man har vattensjuk mark och lägger på ett lager ovanpå så fungerar det så att man måste lägga på en otroooolig massa för att komma hhögre än omgivande terräng för att komma förbi en del av det vattensjuka. Lägger man bara på ett lager så 'leder' det vattnet också - tyvärr. Dränering är jobbigt men kan beskrivas att man gör nya vägar för vattnet att ta isdtället för att ansamlas och bli en sjö. Tyvärr är det ju kört att plantera någon form av träd i vattensjukt område - ja sälg kanske ;-) men inga prydnadsträd och definitivt inga fruktträd.
Har man grävare på plats s är det bara å köra ! Värsta är ju om man skall handgräva allt *ryser*


Har man små barn är det staket eller när precis under vattenytan som gäller.

 
Björkar gillar vatten. Dricker duktigt gör de också har för mig att en enda björk kan dricka upp till 200 liter per dygn. En liten björkallé och det går nägra kubik. Bör kunna hjälpa närliggande växter i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.