Vi har (har väl postat det förut) ett 1700-talshus på landet utanför Tierp. Efter att vi köpt huset upptäckte vi (ja, vårt fel) att delar av en vägg är helt genomrutten (dessbättre en begränsad skada). Den måste åtgärdas nu, eftersom vi tänker måla om huset nästa år.

Jag har kontaktat 3 firmor i Uppland/Gästrikland utan resultat.

Wtf ...

Man har inte ens hört av sig på en vecka och då är det ändå firmor som annonserar om de gör just sådana här jobb.

Så, någon som har en bra kontakt - helst i norduppland eller södra Gästrikland? Men i brist på det börjar jag leta överallt inte för långt bort.
 
Ring Gysinge Centrum för byggnadsvård, dom bör kunna förmedla någon kontakt.
 
Har provat (vi ligger inte långt därifrån) - och nope.
 
Tjata. Många svarar om man tjatar lite...
 
Sant, en av dem har vi tjatat på - men någonstans måste man ju dra gränsen inför sådant monumentalt intresse =/ Nu har vi fått två svar via BraByggare - verkar inte vara några som har det som specialitet - men jag kommer att göra en tjatrunda när vi fått tillräckligt med svar den vägen.
 
Vår timmerman är numera tyvärr fast anställd av Karl Hedin AB ._. Men kolla "landskapsannonserna" i Gård o Torp
 
Hur stor skada är det, genomruttet eller ytan, syllstock ? Någon bild kanske ?
 
Från fönstret ner till syllen, c 4x1-1.5m. Måste ha stått och läkt i åratal :(
Delen omedelbart under fönstret är bara smul, längre ner är det "bara" ruttet.

Och ja, jag har gått efter Gård & Torps annonser ... de är dem som inte svarar.


norrvagg.jpg
 
Redigerat:
Det där borde väl de flesta byggfirmor kunna fixa? Mor och far renoverade ett gammalt hus där mer eller mindre hela timmerväggar var ruttna. Och det fixade en lokal byggfirma, och dom var inte direkt speciallierade på timmerbyggnader. Resultatet blev kanon....
 
Jag hoppas det i alla fall. Bara det blir gjort så vi kan måla i sommar.
Min son vill renovera sitt rum som ligger innanför också =)
 
Så där 'brukar' det se ut under åtminstone några fönster i timmerstommar.

Inte så svårt att byta ut virket - ta bort det ruttna och lägg i friskt timmer.
Går det rakt igenom får man förstås en försvagning i stommen,
Vill man ha det perfekt gjort så kanske krävs en timmerman eller i alla fall en duktig snickare.
Men bara 'laga' klarar man själv.
 
Om du inte vill ha timmer så kan du helt enkelt byta ut mot kraftiga reglar. Jag gjorde en sådan lösning på en dags arbete... Enkelt.
 
Kan bara säga att det där är inget svårt jobb och det där klarar vilken snickare som helst. Man kan jämföra det där som att bygga igen ett dörrhål. Eftersom du har en timmerstomme så blir detta ett enkelt jobb. Som tidigare inlägg har sagt så kapar man bara bort det gamla virket och reglar upp en ny stomme med isolering. Eller om du vill vara riktigt seriös så lägger man in nya timmerbitar. Får du inte tag i någon så säg till.
 
Lägg i nytt timmer, det kan en normalhändig person fixa själv mha motorsåg, yxa och lite vanliga handverktyg.
Det snabbaste sättet är annars att riva det ruttna timret och regla upp på modernt maner.
 
Jag har kontakt med en gudomligt duktig timmerman. Han finns i Västerås. Superduktig och inte tokdyr. Har lagat hos oss, undebart fint blev det. Han kan fixa virke också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.