Hej!

På Hem&Villa-mässan i Göteborg visade nya företaget Drypower http://www.drypower.se/ upp sin teknik för att få torra källarväggar utan dränering. Bygger på att fukten laddas positivt och att vattenmolekylerna därefter vandrar ut mot den negativa jorden utanför.

De har nu varit här och lämnat offert på jobbet. Nu funderar vi på om det är någon annan som har erfarenhet av tekniken? Google leder oss bara till Drypowers hemsida...

tackar på förhand!
 
Mycket sparsamt med info på hemsidan. Inga kontaktuppgifter utom ett kontaktformulär att fylla i direkt på hemsidan. Inga träffar när man söker på bolaget utom den egna hemsidan och Hem & villamässan. Inga personnamn på hemsidan. Inga referenser eller bilder på deras prylar.

Kanske är det ett nystartat företag som ännu inte hunnit etablera sig och sprida sina produkter. Eller så är det lyckosökare och bedragare. Oavsett vilket kan det vara klokt att avvakta innan man anlitar dem.

Erik
 
Är det vettigt pris så kan man ju alltid testa då dom har detta på sin hemsida.

"Testperiod 30 dagar
Före påbörjad installation mäts fukthalten och ett avtal upprättas mellan köpare och installatör. Inom 30 dagar görs en ny mätning och resultatet stäms av. Om förväntade nivåer erhållits, kan avtalet fullföljas, i annat fall kan köparen häva det.
"

fast man lär väl lästa det finstilta några gånger så man inte blir blåst.
 
G
Första känslan är: passa dig, känns för bra för att vara sant.
 
Intressant! Ingen här som testat? Vad kostade en installation? Lite märkligt att inte hemsidan innehöll referenser mm..
 
Har för mig att ett liknande lösning diskuterades här för några år sedan, där "expertisen" var enig om att det i praktiken inte fungerade. En dålig dränering är en dålig dränering och vatten som ska forslas bort blir ju kvar oberoende av vilken elektrisk lösning du kopplar in i väggen. Och har du äldre hus med betongrör för dagvattnet från stuprören som är igensatta så blir de heller inte bättre, utan fortsätter att trycka ut vatten.
 
Känns ungefär lika trovärdigt som "magneten" man kunde köpa och sätta på bränsleledningen (på bilen) och minska förbrukningen med 10%...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hemsidan funkat lite krassligt och ger inga rena tekniska förklaringar för hur metoden funkar. Det finns som tidigare inlägg kommenterat inga som helst referenser.
Det där avtalet verkar även det lite luddigt.

Kollar man upp Wasa teknik AB så är det en gammal åkerifirma som köpts upp och sedan bytat namn (Leif Wikstens åkeri AB hette det tidigare). Deras revisor är
registrerad revisor för totalt 2400 bolag. Denna revisor har tidigare varit revisor för bla. Sicura AB som sålde självriskelimineringar och visade sig vara ett bluffbolag.

Det är bara att kolla på 121.nu
 
Jag tyckte det kom upp en del intressant om man gör lite research på ägaren av företaget.
 
Haha.....ingen kan väl gå på något liknande... :D
 
Under Välkända tekniska principer..... stod ingen ting.... Dessutom "Minimal strömförbrukning"

Kan du inte fråga dem vilken teknik som används?

Om man har vattentryck mott en vägg är det nog bara drännering som gäller. Jag tror inte att man med väldigt liten energi kan stoppa vatten...

Däremot kan man med radio eller spännings potential påverka vatten eller fukt... Så man skulle kanske kunna torka ur en betongmur med olika metoder... men inte hålla ute vatten "med minimal strömförbrukning".
 
Redigerat:
timme skrev:
Kan det vara samma som det här? [länk]
De skriver på hemsidan:
FUKT1 skrev:
Systemet är unikt!
Idag finns inga andra metoder som kan visa till liknande resultat.
Så det kan inte vara samma system. Då skulle de ju ljuga.

Någon form av mikrovågsugn som kokar vattnet ur väggarna kanske skulle fungera, men jag är inte säker på att det skulle bli billigt i drift.
 
Kanske om man sätter en riktigt bra ljudanläggning i källaren och spelar tillräckligt högt så kanske man kan trycka ut vattnet med ljudvågor?
 
Avemo skrev:
De skriver på hemsidan:

Så det kan inte vara samma system. Då skulle de ju ljuga.

Någon form av mikrovågsugn som kokar vattnet ur väggarna kanske skulle fungera, men jag är inte säker på att det skulle bli billigt i drift.
Nja.. skulle nog påstå att det är samma system. Det man ser som skiljer är väl att TS länk inte drar ut en jord till utsidan medans fukt1 gör det.. Båda hävdar att man laddar vattnet så att det vandrar mot jord.


Men generellt är jag tveksam till metoder där det finns få företag, som dessutom sällan framhåller att de stödjer sin produkt på världsunikt patent.
Det brukar få mig att ifrågasätta om funktionen inte ligger i klass med alla träningsredskap som enbart säljs via ex tvshop.

Om metoden är så bra som det säg faller det sig alltid natrurligt att det finns gott om företag som sysslar med det i detta fall finns det inte det, trotts att de har vart aktiva på marknaden i 20+ år.

Sen brukar det generellt alltid va enkla lösningar med extremt låga materialkostnader med rätt höga priser mot vad man får.

Man kan nog se dessa lösningar som att man döljer symtomen och struntar i orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.