Jag har en IVT värmepump för bergvärme från 2002 - E-serie tror jag. Jag skulle vilja ha nån automatik för att dra ner effekten från denna när jag tilläggseldar. Detta för att jag enbart har utomhusgivare och radiatortermostaterna då ska stå på max.
Ett alternativ är givetvis att koppla in en inomhusgivare - detta innebär dock avancerad kabeldragning, dessutom andra frågor - som tex var den ska placeras etc.
Eftersom jag har en värmeförflyttarfläkt som nu startar när kaminen dras igång (funkar, tack för tips :)), och kabeln till utomhusgivaren löper strax intill funderar jag på om man inte skulle kunna koppla den över en termostat också. Dvs kortis i utomhusgivaren (alternativt avbrott om termistorn funkar så?) när kaminen är igång och normal funktion när den slocknar. Wild and crazy va? Vad säger ni??
 
Du kan ju eventuellt koppla ett relä/termostat som ger en slutning på den externa ingången på pannan och programmera denna till att pannan ska gå in i semesterläge eller liknande, jag har inte exakt koll på hur vilka funktioner och ingångar det finns på E-serie från 2002.
 
Om du kan luska fram ett kopplingsschema över plintarna på din värmepump så kanske vi kan hjälpa dig.
Om det ni finns en ingång för sånt.
 
Är det väldigt komplicerad kabelväg? En elektriker kanske ser andra möjliga kabelvägar?

//Patrik
 
Detta är ett av problemen som uppstår då man har radiatortermostaterna på max. Jag stångar mig blodig när jag hävdar att detta är helt fel, får mothugg från värmepumps-maffian :)
Man ska ha termostaterna på max (eller demonterade) när man ska justera in rätt värmekurva. När man väl hittat en lämplig kurva där rumstemperaturen ligger något sånär rätt, ska termostaterna ställas ner på önskad rumstemperatur.
Då värmer man inte ett hus som redan är varmt pga t ex solinstrålning, eldning i kamin mm.
Det är totalt vansinne att värma för fullt när det inte behövs.
Har man en väldigt öppen planlösning så kan jag köpa att man har fullt öppna radiatorer, men då ska man ha rumsgivare istället.
 
Lordi har en poäng i det här med termostaterna...
Jag har justerat termostaterna hemma i olika rum trots 2 stycken innergivare + en givare i frånluften, nu är kanske mitt system lite overkill men är man "optimeringsnörd" så är man ;)
 
Känns skönt att man inte är ensam som optimeringsnörd ute i den stora världen ;)
 
lordi skrev:
Känns skönt att man inte är ensam som optimeringsnörd ute i den stora världen ;)
HEHE, nästa läge för mig blir nog PLC för styrning av ventilation & värme, och då blir det nog byte av FTX-aggregat för mera effektivitet:wow:
 
Termostater: Lordi, du har nog den enklaste lösningen - men vad händer med cirkulationspump om termostaterna stryper? Stångar inte den sig blodig då?
Ang manipulering med utomhusgivare - ska försöka kolla med IVT hur termistorn funkar - har den positiv eller negativ temperaturkoefficient? Negativ = ökande temp --> minskande resistans dvs jag ska kortsluta termistorn (alt parallellkoppla in lämplig låg resistans) vid eldning, positiv = ökande temp --> ökande resistans, dvs jag ska bryta slingan till utomhusgivaren (alt seriekoppla med lämplig hög resistans) vid eldning.
Kopplingsschema har jag inte, men bilder på externa anslutningar:
- Utegivare och Rumsgivare. Sen finns även möjlighet att ansluta shunt för shuntad värmekrets och givare till den. Och returgivare radiator och varmvattengivare. Men utegivaren är som sagt mest tillgänglig kopplingsmässigt - men jag kan förstås byta ut den tvåtrådiga ledningen till utomhusgivaren med fyrtrådig.
 
Den enklaste och absolut fulaste lösningen är att montera en lampa precis under utomhusgivaren och koppla den på termostaten till den där luftflyttaren. Då kommer värmen från den lampan lura värmepumpen att tro att det är varmare ute och strypa den vattenburna värmen när du eldar med ved.

"Man kan göra så, men det är inte rätt". ;)
 
yxis skrev:
Den enklaste och absolut fulaste lösningen är att montera en lampa precis under utomhusgivaren och koppla den på termostaten till den där luftflyttaren. Då kommer värmen från den lampan lura värmepumpen att tro att det är varmare ute och strypa den vattenburna värmen när du eldar med ved.

"Man kan göra så, men det är inte rätt". ;)
*Gilla*

//Patrik
 
Vilka krångliga lösningar ni har. Jag har för i år ställt ner värmen på bergvpn lite extra så det faktiskt *blir* så kallt att man vill elda. Dvs, eldar jag inte i kaminen fryser jag lite.

Det måste vara 100% optimalt. Iaf ur någon synvinkel....
 
Kanonlösningar!d^_^b
 
Men det där sköter väl värmepumpen av själv.
Du har ett reglersystem i värmepumpen som styr antingen framledningstemperaturen eller returtemperaturen på elementvattnet. Dvsi värmepumpen sitter det en temperaturgivare på antingen det inkommande eller utgående vattnet till elementkretsen.
Ju kallare det är utomhus, desto högre temperatur ska du reglera in på elementkretsen.

Elementkretsen kyls sedan av alla elementen som du har i rummen. Om det är varmare i rummet kyler elementet elementvattnet mindre och returtemperaturen blir högre. För att hålla konstant temperatur i elementkretsen kommer värmepumpen då att dra ner effekten automatiskt.
Elementkretsen kyls också mindre om elementtermostaten inte släpper ut något vatten i elementet.

Termostaten ska användas till att strypa värmen till elementet om det finns extra värmekällor i rummet som människor, sol, spis, kamin mm.

Därför tror jag att du inte behöver göra någonting, värmepumpen reglerar ner automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.