Jag skall montera spottar i gästoan ( i taket alltså...:)))))
Bor i lägenhet och som det är nu så är det betongtak. Jag har placerat ut reglar som jag borrat/skruvat fast i betongen. Nu handlar det om skivorna för det nya
"innertaket".
Vad är smidigt, billigt och ser acceptabelt ut i detta sammanhang ? Vilken slags takskivor är brukliga att använda i sammanhanget ?

MvH Jörgen
 
Du skall ha en gipsskiva. Antingen vanlig gips för en helt slät yta eller takgips som är mindre skivor med en fasad kant mellan.
 
De små gipsskivorna med fasade kanter kallas kortplank. Man slipper jobbet med att spackla skarvar men dock måste skruvhålen fortfarande spacklas. Mina är 60x120cm och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Gick riktigt smidigt att sätta upp även fast jag var ensam. Dock hade jag hyrt en skruvautomat. Finns i andra format också.

Gyproc - Gyproc GKP 13 Kortplank

kolla även innertak i gyprocs handbok som finns i pdf-format på hemsidan under "gör det själv".


Tänk också på att ha nog med utrymme bakom gipset så att du får upp trafon. Osrams små "mustrafos" kräver minst 6cm bakom gipsen och minst 55mm dia på spothålen.
 
  • IMG_1138.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter med samma sits då jag ska hjälpa min syster med att sänka hennes tak på toaletten och utrusta med spottar.

Betongtak som jag skruvar fast reglar men sen tänkte jag sätta in träpanel som målas, dumt eller helt ok?

Sen är det ju frågan om djup och pottor, finns kanske spottar som inte behöver pottor?
Eller kanske att det finns lågprofilsvarianter av både spottar och pottor?
 
Möbelspottar eller led klara sig ofta utan pottor...

Panelen ger inga problem.
 
LED-möbelspottar klarar sig utan pottor, ja. Riktiga LED-spottar kräver potta, lika som med Halogen. Dock inte lika stor.

//Patrik
 
Sweet, då är det bara att tuta och köra för det var precis såna spottar som jag kikat ut.
Ex Hide a lite 1201/1202

Hur många till antalet är då lämpligt till en toalett på ca 8kvm? Funderar kring 6-7st a 10w eller bör man gå på 20w? Har faktiskt ingen aning hur mycket ljus det blir av dessa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.