Fog vid taklist har spruckit överallt. Det har uppstått grå strimmor och fält vid dessa sprickor. Jag undrar över vad de här missfärgningarna kan vara, är de microbakteriell tillväxt? Undran och oro finns över detta såklart. Jag bor i enplans parhus med öppen planlösning vid kök och vardagsrum. Parhuset bara ett par år gammalt. Jag är första boende. Vedspis finns. Den lilla halvvinden är ej inredd. Man har sprutat in isoleringsmaterial här. Vad bör jag ta mig till. Tacksam för svar.
 
  • IMG330LR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte bara uteluft som sugs in den vägen? Känner du nåt drag där? Känn med en fuktad hand...
 
Finns det frånluftsåtervinning eller frånluftsfläkt av något slag? Har du tilluftsventiler (som är öppna) i yttervägg eller i fönster?
Får vedkaminen tillräcklig tilluft när du eldar?
 
Just det! Ventiler sitter i flertal fönster plus en huvudventil i yttervägg. Jag har frånluftsvärmepump. Förra vintern var den felinställd och gick för hårt, sög mer luft. Det var attans kallt förra vintern! Jag flyttade in i slutet av oktober förra året. Rekommendationer fanns att ha en ventil öppen i varje rum. Det kändes som om vi hade frusit ihjäl så. Jag eldade en kubik i månaden. Det hände att rök in. Jag ströp tillförsel av tilluft och hade endast en huvudventil öppen i öppna planlösningen. Nu är pumpen rätt inställd och jag har en ventil öppen i varje rum.
 
Tror att det läcker in luft utifrån som det redan har sagts.

Antagligen läcker det lite i skarven där, undertrycket drar in luft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.