Hej!

Har en Netgear adslmodem & router, DGN2200 och kopplar upp min stationära dator som ligger en bit ifrån.

Problemet är att uppkopplingen kopplas ifrån hela tiden, helt oregelbundet. Jättestörande, när jag väl har uppkoppling så är signalen alltid bra för att helt plötsligt tappas.

När jag gör en felsökning i Windows så står det alltid att "Standard gateway" inte är tillgänglig och man kan reparera anslutningen eller dra ut USB-enheten och sätta i den igen. KASST!

Har ytterligare ett problem, min son spelar Minecraft en hel del men ALLTID när han startar detta och skall spela online så försvinner uppkopplingen och det går inte att få igång den igen. Enda lösningen är att stänga av Minecraft.
Vad kan detta bero på????
 
Standardproblemet är att tillverkarna inte har tid att testa utrustningen innan den släpps på marknaden. Jag föreslår att du laddar hem och installerar senaste uppdateringen av firmware (Brukar lösa de flesta problemen)

http://support.netgear.com/app/products/model/a_id/13012
 
Byt kanal på routern, grannen kanske sänder på samma. Googla byt kanal å din routers namn.
 
Skall testa att byta kanal. Routen kollar själv efter ny firmvare när man loggar in på den det stämmer med den på sidan som jag fick ovan.

Skall testa att byta kanal. Sänder nu på kanal 11 (kanske är standard på flera). Bor i en villa i en liten tätort i slutet på en gata så det finns inte så många andra nätverk. Har sett något mer någon gång.
 
Skall du byta kanal byt då i ett större spann. Dvs byt inte från 11 till 10 utan välj kanske 1 eller 2.. Finns vissa kanaler som brukar komma som standard. Kanal 6 är en sådan

Kör även en scan på trådlösa nätverk för att se vilka kanaler i din omgivning som flest använder. välj sedan en kanal som ligger bortanför dessa
 
Kolla också att inte basstationen till dem trådlösa telefonen sitter för nära router eller dator.
 
Har du en Android-telefon så ladda hem gratis-appen "Wifi Analyzer" och kolla vad som finns i närheten. Tyvärr överlappar kanalerna varandra, och det kan faktiskt vara bättre att ligga på samma kanal som någon i närheten än att vara ett steg ifrån. Kollisionshanteringen fungerar bara för enheter som ligger på samma kanal.

Tyvärr finns det bara plats för 3 kanaler om man inte vill ha dem överlappande.
Pga detta så används normalt bara kanalerna 1,6 och 11.

Jag försökte ordna internet till barnens rum trådlöst med USB-adaptrar, men det blev en massa strul och gnäll. Min erfarenhet är att man måste vara nära accesspunkten/routern för att det ska fungera bra.

Jag skaffade sedan Powerline-modem (Netgear) och det fungerar perfekt!

/Hasse
 
Finns en mängd sådana program för PC också. Inssider använder jag själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.