Hej! Letar efter relativt billiga pollare för utebelysning, dock vill jag inte krångla med starkström i marken så tänkte bara köra 12V istället. Dock har jag inte hittat relativt billiga modeller, och eftersom jag vill ha 4-5 stycken så är priset ganska viktigt.

Såg en 240V modell för 800:- innan jag gillar, och ser att man kan köpa 12V lampor med E27 sockel. Är det så enkelt som att bara köra såna lampor och dra 12V till allt?
 
Jag har haft samma tankar som pingflood men jag hade ingen aning om att det finns 12V lampor med E27 sockel. Jag har sett några riktigt billiga (= skräp?) pollare på Jula. De kan jag tänka mig ställa i rabatten. Frågan är bara hur man på bästa sätt fäster de i marken? Lutande lampor är så fult.
 
Tja, jag har idag kört runt lite och kollat på utebelysning och kan rapportera följande:

12 volt är mer eller mindre obefintligt i de vanliga butikerna.

Ang fäste, så hade 5 av 6 butiker inget att erbjuda. Den sista hade ett fästa som grävs ner och sen gjuts in för 295:- vilket jag inte avser köpa. Det verkar som om alternativen är att borra i en marksten, gräva ner en plint, eller gjuta ett fäste. Hade hoppats att det fanns nåt spjut liknande det mindre utelampor använder som man bara kan banka ner i marken. Har ett rejält och väl packat lager kross så det är stabilt och fint, så nåt sådant skulle var perfekt. Dock hade ingen ens hört talas om något sådant, så får leta lite på nätet innan jag ger upp.
 
Ja men titta här, detta ser ju lovande ut!

http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=265&osCsid=d08bd4e09db4ddb45fb24f90a1636af7

Ärligt talat, jag hör ofta "specialbutiker" klaga på att nätet tar kål på deras försäljning, men när jag idag varit på sex olika ställen och ingen ens hört talas om något jag hittade på nätet direkt, varför ska jag pröjsa deras ockerpriser när jag inte får något extra för det?? (Gäller inte bara i detta fall, t.ex. hade ingen hört talas om E27 LED lampor över 6 watt, trots att Ikea säjer 8,1 wattare nu...)
 
Redigerat:
Snacka om att väcka liv i en gammal tråd! :)

Slutade med att jag köpte en 230V modell på Coop, sen en halogensockel och trafo på Clas Ohlson och byggde min egen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.