Exakt samma problem som jag har. Jag har testat att plocka bort baffelplåten men utan resultat. Jag tycker det är för lite plats i toppen av kassetten där röken kan ta vägen innan den sugs ut genom det lilla hålet i bakkant. När man öppnar luckan känns det som om hälften av röken går upp i bakkant å andra hälften smiter ut i främre överkanten.
Posta gärna svar om vilken respons du fick från Eurofire angående problemet.
 
Tjänar ingenting till att ta bort den. Den följer ju med framåt när luckan öppnas och det är fritt ut i skorstensröret iallafall. Likaså det lilla dämpspjället i rökutsläppet öppnar då för fullt. Med tillräckligt drag i skorstenen klarar kassetten tom den en stor lucka.Jämfört med att tända en gammaldags vedspis när skorstenen inte är tillräckligt varm är kassetten en baggis. Har en av de mindre kassetterna men bara en 110 mm slang ( iofs hela vägen upp) som rökrör och grillar både korv o aborre utan att det ryker in. Oftast får jag vintertid stänga luftinsläppet under luckan helt, och endast luftinsläppet i glasets överkant är fritt, pga att det brinner för häftigt och trots att det sitter det större dämpspjället i utsläppet. Det ryker inte ens in då köksfläkten står på.I de flesta öppna spisar så är det helstens rökkanal. Det är tom kanske så att murpipan hos er inte hinner bli tillräckligt varm innan luckan stängs pga att den är onödigt stor och behöver mer tid på sig att bli varm. En annan sak är att kassen inte är en designhit, men att få den att brinna ok borde inte vara alltför svårt.
 
Olz skrev:
min ryker endast in när man avser att öppna lucka för att fylla på ved eller då om man vill elda med luckan öppen....
samma här...
gaia
 
Jag har haft Energikassetten i flera år utan några som helst problem. Den är installerad i en gammal öppen spis med en skorstenslängd på ca 8 meter. Det går även bra att "grilla korv", dvs elda med luckan öppen. De problem jag har haft med mycket sot etc har alltid varit i samband med ved som inte varit riktigt torr.
 
Jag har haft en Energikasett i olika hus och varierande skorstenar sedan -88. Jättenöjd, men många av kommentarerna känner jag igen. T ex att "Hörn" sotar igen det fasta glaset. Provade att borra hål liknande de under luckan. Blev lite bättre, men då det blev en spalt mellan de två plåtarna så visslade det ibland lite. Fortfarande sotade fasta glaset igen efter ett tag.
Rök när man öppnar kommer jag inte helt ifrån, men öppnar helst inte annat än att det är nedbrunnet så det är dags att fylla på. Måste jag öppna ändå av någon anledning, kanske behöver öka draget för att få fart på inte snustorr ved, öppnar jag en mindre springa så det blir ordentligt drag och öppnar sedan snabbt luckan. En liten puff får man nog räkna med.
Provat olika justeringar av Effektspjället, vilket verkar vara viktigt att anpassa till resp. skorstenspipa. Har hänt ett par gånger att sotaren "glömt" installera det efter sotning. (Intressant bara hur det lyckats följa med sotaren från huset!?) Sotaren skyller på att det tjärar i skorstenen, vilket säkert är sant, men det har nog berott på att jag vissa år kan fått ved som inte är kruttorr. Inte att det varit dåligt drag.
Märkt dock att draget blir väl högt utan anpassat Effektspjäll. Tappar mellan 1-2 timmars brinntid utan det.
M a o. Se till att få bra fart på torr ved och låt det brinna ordentligt så blir också glaset friare från svart sot. Det vita sotet kommer efter en tids härliga brasor, men är lätt att tvätta bort.
Bästa tändtipset är att bygga ett "fackverks-torn", upp till taket i eldstaden, av torra tunnare tändved. Fyll "tornet" med tidningspapper. Tänd på. Kroka i dörreglaget så det blir bra drag. Var inte orolig om det brinner så det skakar. När "tornet" rasar ihop är kasetten ordentligt varm och du ska ha bra dra. Så lägger du på ordentligt med ved och stänger helt. Det händer att jag kan tända på glöden efter 6 timmar, med björkved. Lycka till.
 
Det kan inte vara så enkelt att en del av er som har problem med att det ryker in helt enkelt öppnar luckan vid fel tillfälle och eldar fel eller med dålig ved? På det flesta eldstäder ska man bara ha luckan öppen vid tändning och påfyllning när det bara är en ordentlig glödbädd kvar. Min kamin är byggd på ett sätt som minskar chanserna att det ska ryka in betydligt, har dessutom för mycket drag i skorstenen. Trots detta rycker det in ibland, men det är bara när jag slarvar med eldning och/eller öppnar vid fel tillfälle.'

- Elda bara med torr ved (13-18% fuktighet brukar min mätare visa)
-Tänd alltid uppe på vedhögen
-Använd lagom stora bitar
-Lägg inte in för mycket ved åt gången och bara när det är ordentlig glödbädd
-Låt det alltid ligga några centimeter aska i botten på kaminen
 
Redigerat:
  • Gilla
nonifo
  • Laddar…
Har själv en handöl 10 kassett, med liknande problem.
Lösningen är som indus skrev, att låta det brinna ner till glödbädd innan vedpåfyllningen.
Det är lite laborerande innan man lärt sej, med mängd tändved för att få snabb upptändning vid nästa brasa, bra förbränning osv.
 
Jo jag har samma problem, jag har dessutom en skorstensfläkt som jag skruvar på för fult ändå for jag in RÖK men jag kan minska lite på det om jag öppnar luckan ganska sakta. Som sagt alt det du skriver er OK, det er enbart när man vil fylla på med mera ved man har problemet med EUROFIRE kassettten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.