Det finns rökdetektorer som kräver återställning efter utlöst larm, där måste man ha 4 trådar.

som installationskabel så kan du använda EKKX 4x1 det kan du köpa på vilken byggbutik som helst här hemma.

Anser väl inte att strobe ljus är någon ide ha inne, räcker lång och väl med siren. Om du vill ha en utomhus så kvittar det nog vad du väljer för färg, misstänker att orange eller röd är vanligast.
 
1)
Om du använder 2-tråds rökdetektorer så måste alla kopplas till en zon, då får du bara "Brand" på manöverpanelen istället för "Brand garage", "Brand tvättstuga" etc. Det fungerar om man bara har ett överskådligt område och helst har sirener i detektorerna så man kan hitta till branden utan att leta för mycket.

Med fyrtråds detektorer kan du koppla varje detektor till en egen zon, eller ha flera på samma i dom fall det underlättar. GE 449CSTE är min favorit men finns ju många att välja på beroende på vilka funktioner du vill ha.

2)
"22 ga. 4 conductor solid wire" är i princip telekabel fast med andra färger på trådarna. Kabeln väger ju en del så man kan spara in på frakten genom att köpa i Sverige. Om du har en miljö med mycket vibrationer bör du välja flerkarderlig kabel.

3) Ingen aning, men jag har bara sett röda för larm

4) Det finns ju hos alarmsystemstore, fast dom är på engelska. En av dom som säljer transformatorn har också svenska larmdekaler, se en annan äldre tråd i ämnet.

5) Dom fungerar utmärkt, en jamande katt kan inte lösa ut dom.
 
OK, 4-trådsrökar blir det.

Rött blinkljus ute.

Dekaler är fortfarande ett frågetecken, de jag hittade hade "Teletec Connect" på sig och det kanske inte blir helt rätt...

Nya frågor:

6. RFK5500 (inbyggd RF-mottagare) eller PK5500 + DSC RF5132-433 Thirty-Two Zone Wireless Receiver Module? Jag kommer att ha en del betong mellan centralen och de trådlösa enheterna längst bort, så lite bättre mottagning skulle vara bra. Det blir lite dyrare, men känns som en systemmässigt bättre lösning att separara MAPen från det trådlösa.
Tappar man någon funkionalitet genom detta, t.ex. vilken typ av information man kan få ut på MAPen?

7. Extra kraft till moduler, är DSC PC5204 Power Supply Module (http://www.alarmsystemstore.com/DSC-PC5204-Power-Supply-Module-p/dsc pc5204.htm) ett bra val?

8. Om jag nu med en gång ska köpa på mig grejer för att bygga ut lite senare, är det DSC PC5108 Eight Hardwire Zone Expander Module (http://www.alarmsystemstore.com/DSC-PC5108-Eight-Hardwire-Zone-Expander-Module-p/dsc pc5108.htm) och DSC PC5208 Eight Output PGM Expander Module (DSC PC5208 Eight Output PGM Expander Module) jag ska titta på? Behöver jag båda dessa eller finns något av det redan i 1864-enheten (jag menar: är det här tillbehör man bara behöver om man har 1616 eler 1832?)?

EDIT: Inser att jag inte behöver PC5208 till 1864, bortse från den,
 
Redigerat:
Nu har jag följande (se bild) i inkorgen, får komplettera med strömförsörjning, installationskabel och ev. GSM-uppringare hemmavid.

Hur ser det ut, tycker ni? Bortsett från att det är mycket grejer och därmed dyrt...

Jag har för tillfället inte lagt in någon utomhussirén, det kanske jag borde ha...?
 
  • larm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog mer valt vitt ett blått blixtljus. Med mer betoning på blått då rött är mer eller mindre synonym med brandlarm. Blått är mer inbrottslarm.
Skippa väggfästet, de är bara fult och onödigt då du strävar efter att sätta detekorn i ett hörne för bästa täckning.
 
Teletec säljer just DSC-larm, så dom dekalerna passar utmärkt.

Extra strömförsörjning behövs inte med dom få detektorer du har, kolla i installationsmanualen så finns en tabell över vad den klarar, sen får man summera varje sensor.
Om du skulle ha extra strömförsörjning så behövs förutom PC5204: extra låda, batteri och transformator.

Funktionsmässigt blir det exakt samma resultat oavsett om du tar RFK5500 eller PK5500+RF5132.
MAP brukar man ju sätta vid entredörren, ganska centralt i huset så den brukar nås av dom trådlösa sensorerna. Gör den inte det så använder man RF5132.

Det var helt klart lite pengar Jag skulle prova att plocka ihop samma varukorg hos tex spytown och safemart och se vad det blir för slutsumma (inklusive frakt direkt från säljaren eller med jetcarrier).
Exempel på pet safe dual tech för $25
http://www.spytown.com/napco-c200ap.html

Utomhussiren eller ej beror på vad du har för grannar: går dom ut och tittar när dom hör sirenen och larmar polis om det ser misstänkt ut, eller sitter dom inne och muttrar över oljudet?
 
OK, blått blir det då.

Slopar väggfästena. :)

Gällande strömförsörjningen så var det någon som nämnde att dual tech-sensorerna drar lite mer och det är 4 st såna + 2 rökdetektorer.

I nuläget är husets entré i ena änden av huset och det blir en bra bit till sensorerna längst bort.

Grannarna skulle nog haja till av en sirén och i alla fall titta ut genom fönstret.
 
Det skall inte vara några problem med strömen.. 4 st detektorer på en 1864 är att klassa som mycket lite.. Så nej du klarar det utan problem även med rökdetektorer
 
Ny, lista. Jag har tagit bort extra strömförsörjning, lagt till en magnetkontakt, en strobe light (nu blå).

Funderar över det här med temperaturgrejen på rökdetektrorerna, 57 grader ungefär - tillför det något?

Jag behöver även:
Strömförsörjning (elonline)
Batteribakup (Kjell)
2-trådskabel
4-trådskabel
GSM-uppringare - gör den att jag behöver något mer för att jag ska kunna använda en sådan?

.
 
  • larm2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon 2tråd behöver du inte.. Kör med 4tråds EKKX eller likvärdig telekabel. En kombineras rök och värmedetektor är mer immun mot falsklarm typ stekos eller likande då den kräver del rök och en snabb värmeökning..

Å skippa väggfästena också.. så spar du ytterligare $18
 
Behöver man någon ytterligare drivning för siren och strob-ljus elelr kopplas de direkt in på 1864?
 
Du har gott om ström för att driva sådant.. Som sagts tidigare, centralen och det antal detektorer mm är ingen stor anläggning. Du klarar dig, frågan är till och med om du inte väljer en för stor central kontra vad du skall koppla in. Tänk på att en 1616 har upp till 16 trådbundna sektioner och upp till 32 trådlösa sektioner.
 
Fördelen med 1864 är att man får 4st PGM vilket är bra om man ska ha en separat larmsändare

1st går åt till att styra branddetektorerna
3 st har jag använt till en sms-sändare. 1 för strömavbrott/tekniskt fel, 1 för brand, 1 för inbrott.
På så sätt ser jag i smset vad som hänt och kan prioritera insatsen därefter

1616+extra PGM kostar mer än 1864..
 
Tråd, Tja helt vanlig ekkx dvs telefontråd duger gott. Annars har Kjell och Co en lite tjockare kabel med 4 flexibla ledare. De har nästan rätt färger för DSC också :).
Har även kört vanlig TP kabel (fanns draget och klart).
 
Då var det beställt. Jag la till en utomhussirén och lät fästena för rörelsedetektorerna vara kvar. Jag klarade mig precis under $1000, så det landar väl på runt 10000:- det här.

Kvar är då:
Strömförsörjning
Batteribackup
GSM-uppringningsmöjlighet. Vad rekommenderas?

Här är listan på prylar det blev:

Code Item Qty Price Total
DSC PC1864NK Power 1864 DSC PC1864NK Power 1864 Alarm System
1 $89.95 $89.95
DSC EV DW4975 DSC EV DW4975 Vanishing Wireless Door Window Transmitter
5 $28.50 $142.50
DSC RF5132-433 DSC RF5132-433 Thirty-Two Zone Wireless Receiver Module
1 $54.95 $54.95
Sys 4WTA-B System Sensor 4WTA-B Four Wire Smoke Detector With Built-In 135 Degree Fixed Heat Sensor & Sounder
2 $51.00 $102.00
SMB-10 SMB-10 Wall Mounting Bracket for Honeywell Motion Detectors
4 $4.50 $18.00
HON-DT7435 Honeywell DT7435 Dual Technology Pet Immune Motion Sensor
4 $44.95 $179.80
DSC PK5500 DSC PK5500 Sixty-four Zone Programmable LCD Keypad
1 $96.95 $96.95
Ademco-WAVE-2 Ademco Honeywell WAVE-2 Two Tone Siren
1 $16.95 $16.95
Elk 150RT Elk 150RT 30 Watt Outdoor Tamper Proof Siren
1 $59.95 $59.95
DSC SLCB DSC SLCB Blue Strobe Light
2 $21.00 $42.00
DSC AC100 DSC AC100 Acuity Glassbreak Sensor
2 $31.95 $63.90
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.