Martin_B
Någon som är erfaren vad gäller salt- och kalkutfällningar och hur dessa ser ut?
Har tagit bild på en skalmur med vita utfällningar. Dessa finns på två ställen nära de nedersta raderna mot sockeln, på norrsidan.
På interiörsidan av väggen, alltså just bakom dessa små områden (ca. 20 cm i diameter) där dessa vita fläckar finns, finns rörutlopp för vattenburna element. Vet ej om detta kan ha betydelse, men är det inte så att värmen från dessa varma elementrör får vattnet i teglet och murbruket att vandra utåt fasaden och får på så sätt med sig salt alt. kalk ut till ytan?
Ingen annanstans på hela fasaden finns liknande utfällningar, inte ens utanför de övriga varma vattenrören för element.

Behöver detta åtgärdas mer än för utseendets skull? Alltså har salterna / kalken någon binande funktion eller någon annan funktion som behövs för murbrukets och teglets "välmående"?
Eller är det rent av så att det bara är bra att saltet / kalken drivs ut ur teglet och murbruket så man blir av med det?

Här följer tre bilder: översikt, nära och en macro där man i princip ser "kristallerna" eller vad man nu skall kalla det:
utfllningoverviewhb.jpg


utfllningclose.jpg


utfllningmacro.jpg
 
harry73
Jag antar att du har kontrollerad att det är minerala utfällningar och inte organisk påväxt.

Det beror väl oftast av fukt (var det nu kommer ifrån). Jag tror inte att det är allt för skadlig för tegel och murbruk, och även om de skulle ta stryck (t ex. frysa sönder), är det inte svårare än att tå bort skadat murbruk och sten och ersätta med nytt.
Det är förstås möjligt att eventuellt fukt skadar andra delar av huset.
 
Martin_B
harry73 skrev:
Jag antar att du har kontrollerad att det är minerala utfällningar och inte organisk påväxt.
Hur skall jag kontrollera det? Kan inte de som är kunniga inom området se det på själva strukturen av det vita "luddet", som det framkommer på bilderna?
Känns ju lite onödigt att skicka in prover till lab, för ett par fläckar på ca. 20cm i diam. på ett helt hus.

Om det nu är organisk påväxt, vad skulle det då vara? Mögel? Och var kommer det ifrån på en tegelfasad? Varken tegel eller murbruk är organisk ju.


Det beror väl oftast av fukt (var det nu kommer ifrån). Jag tror inte att det är allt för skadlig för tegel och murbruk, och även om de skulle ta stryck (t ex. frysa sönder), är det inte svårare än att tå bort skadat murbruk och sten och ersätta med nytt.
Det är förstås möjligt att eventuellt fukt skadar andra delar av huset.
Fukt som skadar andra delar av huset? Nu blir jag ju orolig här... menar du att det är någon läcka? Inne i huset är ju allting snustorrt, inte ett tecken på fukt, än mindre en riktig läcka.

Skall jag nu inte kunna sova inatt.... :(
 
Hej,

Har samma sak i ett av rummen i våran källare. Utfällningen är så kraftig att den trycker igenom färgen på golvet. Konsistensen är "knastrig", så jag har tagit för givet att det är utfällningar från mineraler i betongen pga för mycket fukt under plattan. Vet att huset måste dräneras om, vilket är planerat nästa år. Och att marken är mycket fuktig med lera som håller fukten länge. Nu har det inte regnat på ett tag så det har avstannat, men regnar det mycket så kommer det tillbaka. Jag har alltså ingen panik. ;)

Som svar på din fråga: Skulle tro att du har en vattenläcka nånstans... Även om det kanske är från nån hängränna ovanför eller att det skvätter på fasaden från nått närliggande under lång tid. Fasaden ser faktiskt fuktig ut i dina bilder. Tips: Försök hitta källan!
 
Fogen, tycker jag ser mörkare ut där påväxten är, kan det vara fukt som drar till sig någon sorts biologisk påväxt?
 
Martin_B
kylbalsam skrev:
Som svar på din fråga: Skulle tro att du har en vattenläcka nånstans... Även om det kanske är från nån hängränna ovanför eller att det skvätter på fasaden från nått närliggande under lång tid. Fasaden ser faktiskt fuktig ut i dina bilder. Tips: Försök hitta källan!
Har tittat noggrannare men jag ser inget ställe där det skulle läcka. Och när det regnar så har jag inget minne av att det rinner över från hängrännorna eller skvätter mycket på fasaden eller så.

Saken är ju den att det faktiskt inte har regnat på flera veckor heller, ändå kommer detta nu.

Menar du att läckan skulle kunna vara INNE i huset? Är ju fruktansvärt i så fall. Dock måste det vara en enorm läcka i så fall, för det är isolerat med frigolit bakom skalmuren, vilket ju inte är det lättaste för vatten att tränga igenom. Och samtidigt finns det som sagt inga tecken som helst på fukt/läcka inne i huset.
För övrigt är dessa här fläckar ungefär i höjd med bjälklagets övre del, dvs. golvet i huset. Och torrt är det som sagt precis innanför.
 
harry73
organisk påväxt skulle vara mjukare och borde lukta lite mögel. Tegel och murbruk kan inte mögla, men om det är fuktig och man får alger e.d. på bruket är det kanske annorlunda.

Eftersom du har isolering bakom väggen och du inte har ett fuktproblem i dit vardagsrum är det inte sannolikt att det är varmvattenledningar som orsakar det här. Men jag antar att du har en luftspalt mellan tegel och isolering och om vatten skulle komma in i den spalten strömmer det när till golvnivå öch tränger där igenom väggen. Du ser det (än så länge) bara på utsidan, men det kan beroende på hur dina väggar ser ut också tränga sig in i huset.

Kontrollera dina hängrännor. Inte bara om de är rena men också om vattnet strömmer över kanten på in eller utsidan ifall de skulle vara full med löv, mossa, maskrosor, e.d.

Sen kan du kontrollera om luftspalten ventileras tillräckligt, så att eventuellt fukt torkar upp och ventileras bort.
 
Martin_B
harry73 skrev:
Du ser det (än så länge) bara på utsidan, men det kan beroende på hur dina väggar ser ut också tränga sig in i huset.

Kontrollera dina hängrännor. Inte bara om de är rena men också om vattnet strömmer över kanten på in eller utsidan ifall de skulle vara full med löv, mossa, maskrosor, e.d.
Ja det är ju tänkbart, men där har ju inte regnat på veckor nu? Fattar inte var fukten kommer ifrån då?
Hade detta hänt precis efter en regnperiod så hade jag ju haft mycket starka misstankar mot just hängrännor. Jag får kolla det imorgon.

Sen kan du kontrollera om luftspalten ventileras tillräckligt, så att eventuellt fukt torkar upp och ventileras bort.
Det är ca 10mm luftspalt mellan tegel och frigolit, dock ligger en del murbruk direkt mot frigoliten. Finns heller ej ventilationshål i stötfogarna i nedersta raden, så det är inte ventilerat aktivt.
O andra sidan har det varit så här i sådär 45 år och aldrig varit några som helst problem med fukt inomhus, så man får väl anta att det "fungerar tillräckligt bra".
Enl. Anticimex så bör det inte vara någon fara, då de också menar på att om det har varit så i snart ett halvt sekel utan några som helst problem, så skall det ju inte komma några problem nu heller. (Uttalandet gällde dock ej dessa fläckar).

Det är inte ett tecken på frostsprängningar någonstans, eller vittrande tegel eller dylikt. Tegel och murbruk är mycket friskt.
 
Martin_B
Har kontrollerat hängrännorna och de är tomma, rena och fina. Jahapp. Så var det med det.

Men är det inte "normalt" då, att det kan bli kalk eller saltutfällningar på tegelfasader utan att det är något underliggande problem så som läcka?

För hur skulle det kunna läcka på så sätt inomhus, att det märks på tegelfasaden utanför, men inte ett tecken invändigt?
Och om det nu är bakom skalmuren, vad är det då som får fukten att komma dit? Här har ju inte regnat nämnvärt under flera veckor.

Eftersom jag inte hittar några läckor eller några andra orsaker till varför fasaden skulle vara extra fuktig just där dessa fläckar är, så förmodar jag att det bara är sådant som "kan hända" utan att det är någon fara. .................Men jag kanske har fel?
 
Hej,

Kanske lite sent att svara .... men jag gör det ändå.

Att det är en "saltutfällning" är det inget tvivel om. Saltet är bindemedlet i bruket (kalciumkarbonat) som har lösts upp sig och har transporterats ut till ytan. Mekanismen är ganska enkel: Fasaden blir, av någon anledning, ofta fuktig. karbonaten löser sig i vattnet (ju surare vatten desto högre löslighet). Vattnet kan bara dunsta ifråg ytan av fasaden ock kommer att bära med sig karbonaten till ytan som blir kvar när vattnet har dunstat.

Det du måste lösa för att få stopp på det är varifrån fukten kommer: Markfukt, läckage, avrinning .... ? Stoppar du fukten i fasaden kommer du att stoppa saltutfällningen.

/Johan
 
Martin_B
Johan,

Tror att jag har lokaliserat problemet. Det droppar på marken brevid väggen och därför skvätter det upp på fasaden vid varje droppe som slår ner. Det håller fasaden fuktig i sin tur.

Det rinner lite vatten på takpappen under pannorna så det finns säkert en liten spricka i en takpanna eller att det sitter lite på snedden eller någonting. Det är ganska sparsamt så det kan vänta till våren. Fast det är ju klart inte roligt att fasaden blir extra fuktig.
 
Martin_B
tenderp skrev:
Saltet är bindemedlet i bruket (kalciumkarbonat) som har lösts upp sig och har transporterats ut till ytan.

Glömde fråga. Om saltet är bindemedlet och det löses upp,... vad händer då med murbruket? Blir inte det försvagat? Eller pratar vi om så små mängder som löses upp att det inte påverkar hållfastheten?
 
Det beror lite på hur länge det har hållit på. Till slut kommer det bara vara sand kvar. Detta är inte alls ovanligt att man ser på utsatta tegelfasader. Det blir ofta en hård "skorpa" längst ut, kanske en cm djup eller så, bakom detta har bruket blivit till sand.

Är du nyfiken kan du borra ett hål i fogen och sedan sticka in en skruvmejsel och känna efter hur det är i ditt fall.

/Johan
 
Hur är det med fuktgenomträngning, skadar det på samma vis?

I min källare så ser det ut som att det försvunnit betong på källarväggen, så att större stenar kommit fram. Eller om det kan vara från byggnationen, att det inte var bättre från början?
Det är bara ett pannrum och matkällare, andra halvan är krypgrund med berg framme.
 
Bindemedlet i bruk är kalciumkarbonat (=kalkbruk i vardagligt tal). Murkbruket är tack vara det ganska fogligt och mjukt vilket är viktigt. Bruket skall vara mjukare än tegelstenen annars kommer stenen att skadas först vid rörelser i fasaden.

Bindemedlet i betong är olika former av kalciumsilikathydrat som i stort sett är olösligt i vatten. Betong (cement) är dock mycket hårdare än kalkbruk och kan därför inte användas till att mura tegelfasader.
Skador brukar här snarare vara av typen korrosionsprängning och sättningsskador (det senare för att betong inte alls är like flexibelt som kalkbruk).

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.