Har äntligen kommit så långt att vi kan sända in bygglov för att inreda gästrum (tillfälligt boende) i ladan för att gå vidare med vårt lilla B&B i Ullared.

Behöver hjälp och tips på utformningen samt ritningar för bygglovet.
Det är bara insidan och en del av ladan på 120m2 som skall invärtes förändras så det är främst frågan om planritningar men lika viktigt är att det bli bra så det behövs ett proffs.Gård

Vill gärna finna någon arkitekt med insikt och förståelse för;
Landsbygd, Gård & B&B.

Tar gärna emot tips på kontakter.
 
Kan inte hjälpa dig med kontakter, men en sak att inte glömma är brandskyddsfrågor. Ett B&B är en hotellrörelse och hotell omfattas av stränga brandskyddskrav av två anledningar:
1) Man har sovande människor där
2) De boende förväntas ha dålig kännedom om byggnaden/lokalerna, dvs svårt att orientera sig för utrymning.

Var därför tydlig med den person du väljer att rita upp det hela åt dig, så att dessa frågor beaktas på rätt sätt initialt. Varje rum ska vara en egen brandcell (inkl ventilation), två av varandra oberoende utrymningsvägar ska finnas (och fönsterutrymning accepteras normalt inte), dörrstängare på hotellrumsdörrar, ev. krävs också utrymningslarm (beroende på antal gäster/gästrum) mm.

Inte vad du frågade om, men jag känner till en del B&B som fått stänga eller åkt på dyra ombyggnationer för att de inte tagit detta i beaktande. Blir alltid bäst och billigast om man gör rätt från början.
 
Brandskydd... det är inte det enda att ta med i beräkningen.
Socialstyrelsen, Livsmedelsverket, Miljö & Hälsa, Byggnadsnämnden listan kan göras lång.

Vi har haft vårt lilla B&B i 5 år och skall utveckla / förändra och eftersom jag vet vad som gäller så är det viktigt för oss att få tag på en arkitekt som förstår vår verklighet.

Till de som funderar på att starta B&B på landet kan jag bara säga att det är helt andra regler än för vanliga bostäder. De facto är det mycket svårt att använda vanliga byggnader utan det är bäst att bygga helt nytt och specialanpassat, räkna med minst 50% utöver ett vanligt husbygge.

Tyvärr får vi inte bygga några nya byggnader pga strandskydd och riksintresse (natura 2000) utan är hänvisade till dispens och då "ändrad användning" men för att uppfylla kraven, bla hygien, brandsäkerhet, handikappanpassning etc. måste vi bygga nytt inuti ladan.

Lite speciellt alltså behövs det en speciell arkitekt.
 
Full förståelse för att brandskyddsfrågorna bara är en delmängd av den totala "problematiken" med att bygga/driva B&B. Men jag blev lite nyfiken, vad reglerar socialstyrelsen som har med det att göra?

Hur går det i övrigt med ditt sökande av en arkitekt?
 
Det är Socialstyrelsen som sätter regelverket för hälsoskyddet: "Hälsoskydd vid tillfälligt boende - Hotell, vandrarhem, campingplatser m.m." se länk nedan.
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2004/2004-101-2

En bra översikt har M&H i vår kommun tagit fram, se länk nedan:
http://www.falkenberg.se/download/18.35b6d2ec11c23e6168280002376/Informationsmaterial+-+tfboende.pdf

Just nu känns det väldigt motigt med att utöka verksamheten.
Även om jag skulle troligtvis få dispans från strandskyddet på lilla bäcken kostar det en hel del.
Ändrat användande på ladan kräver ett bygglov och kostnaderna innan man ens får börja bygga drar iväg. Storre investering kräver större intäkter och nu räcker inte de 120m2 som ladan rymmer för att det skall löna sig.

Tittade på investeringsstöd från jordbruksverket för turism-satsning men 30% i stöd ger ett änny större projekt av det hela.

Vi bor på landet med små inkomster och kan inte ta hur stora risker som helst.
Det blir till att hyra ut ännu ett rum (helt lagligt) i huset och bita i svångremmen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.