hallå,

min rörmokare som var här idag tyckte vi skulle hitta på en billig golvvärmelösning till köket, som vi håller på att renovera. låter spontant som en bra idé, men ville höra vad ni tror.

det är en gammal träkåk från sent 1800, med krypgrund. ovanpå bjälklaget ligger 35mm plank som är för sunkigt för att kunna använda som ytskikt. rörmannens idé var att fräsa ner pexrör i denna plank, och mata från befintliga bergvärmepannan. ovanpå denna skulle man lägga ett tunt lager flytspackel, och klinker alt vinylgolv. han hade nån lösning med nån t-koppling och nån fördelningsventil som skulle göra att ingen vanlig shunt behövs. vad tror ni som kan? låter ju för bra (för enkel lösning) för att vara sant. risker?

/peder
 
Krilleman
LK:s minikretsventil M5 var det han antagligen hade i tanken...
Den hittar du info om här...

Sen ska man inte flytspackla direkt på trä, måste ha "dött" material att flyta på!

Glöm inte att lägga golvvärmen i en dubbelslinga, alltså att tillopp och retur följs åt, krävs lite mer tankeverksamhet än att bara lägga "fram och tillbaka" över hela golvytan.
 
Redigerat:
smart angående dubbelslinga, tack för tipset. det går inte flytspackla direkt på träet med fiberförstärkt flytspackel + armering?
 
Krilleman
Jag är ingen expert på golv och flytspackel, men det är så jag har lärt mig iaf.
 
håller med om att det känns sådär med flyt direkt på trä. vad är alternativet om man inte vill bygga på höjden så värst? golvgips? golvspån? ser ut som att ytlagret blir vinyl, och det vore ju trevligt att smacka på det direkt på gipset/spånet/flytet.
 
krilleman_215 skrev:
Glöm inte att lägga golvvärmen i en dubbelslinga, alltså att tillopp och retur följs åt, krävs lite mer tankeverksamhet än att bara lägga "fram och tillbaka" över hela golvytan.
Vad är fördelen med att lägga golvvärmen i en dubbelslinga? Är det för att motverka risken att ena änden på rummet blir kallare än den andra om slingan bara går "fram och tillbaka"
 
@Janus82: japp. vattnet blir varmare i början av slingan och kallare i slutet, om man har 1-rörssystem. ingen aning hur stor skillnad det handlar om egentligen, jag har ingen egen erfarenhet.
 
pudde skrev:
@Janus82: japp. vattnet blir varmare i början av slingan och kallare i slutet, om man har 1-rörssystem. ingen aning hur stor skillnad det handlar om egentligen, jag har ingen egen erfarenhet.
Skillnaden kan nog dra iväg bort åt en hel grad Celsius. ;)
 
Alternativt..
Lägg enkelslinga och börja längs ytterväggarna (störst värmebehov) och sluta i mitten av rummet (minst värmebehov).
 
mycke_nu skrev:
Alternativt..
Lägg enkelslinga och börja längs ytterväggarna (störst värmebehov) och sluta i mitten av rummet (minst värmebehov).
...eller sluta i mitten av huset. Precis som man projekterar sedan 30 år tillbaka. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.