250 kvm på 1000 kvm tomt tyckre inte jag känns överdrivet stort. I det område där jag bor så är det en del hus på 300 kvm på 1200 kvm tomt och det är ett bergigt område så en stor del av tomterna går ofta bort i skarpa backar vid tomtgränserna. Men de husen passar in bra.

Och 150-160 kvm hus på 5-600 kvm tomt är ju i princip standard i Stockholmsområdet och det borde ju vara nugefär samma proportioner.
 
bygglovet är iaf godkänt nu så visst får jag bygga ett så stort hus på en sån liten tomt.
Nu får jag väl bara hoppas att allt blir bra för nu e det igång.
 
Jag måste verkligen ge heder till TS! Starta en tråd, bli allmänt dissad, säga "jaha, men vi ses om ett år" och sen mycket riktigt komma tillbaka ett år senare och då presentera en lösning på tidigare problem. Tänk vad många trådar på detta forum som aldrig avslutas (och som antagligen speglar nästan lika många oavslutade projekt...)!

Jag hoppas huset blir precis så bra som ni tänkt er! Lycka till! (Nya bilder om ett år igen, tack!)
 
Tack "bellasmamma". Jag uppskattar alla tips och råd (och dissar) som jag fått i denna tråd. Det har gjort att det faktiskt blev rätt till slut. Bättre att försöka ta in så mycket som möjligt från början eftersom det blir svårare och dyrare att ändra på saker och ting när huset står klart.

Nu har jag ändrat även lite i köket och ritat in en mindre vägg som avgränsar vardagsrummet från köket. Så det skapar ett litet hörn där jag kan ha min fåtölj. Små saker som att förstärka för att fästa markiser då det är ett putshus och liknande saker är intagna i projektet.

Jag kommer hålla tråden levande tills huset står klart någon gång nästa år. Det är kul och läsa om hur jag resonerat under processen.
Nya bilder på planlösning, fasadritning och liknande kommer laddas upp löpande. Fortsatta kommenterar läses och uppskattas. Även "dissar" är intressanta.
 
Intressant tråd och häftigt hus!

Får man fråga var ni landade prismässigt och vem som bygger huset?

MVH
 
Hej Skullen. Vi har gjort lite justeringar och flyttat fram väggen i vardagsrummet och även gjort justeringar i kök. Ex så att vi har en köks-ö att gå runt. Köksön blir ren så vi har spis och allt sådant längs vägg. Kan bifoga bilder senare. Vi har även gjort garaget större. Tror det är 11 meter invändigt. 55 kvm där bilarna ska stå och förråden blir tillsammans ca 20 kvm.

Vi bygger med Trivselhus. Känns väldigt bra än så länge. Vi lämnar in slutbeställning inom någon vecka så vi har gjort ganska mycket ändringar och fixat med smådetaljer. Och så priset... Vi ska inte göra något annat än och peka och säga vad vill ha så det fördyrar kanske lite grann. Jag räknar med en budget på 6 mek. Då räknar jag med allt såsom kommunens avgifter för tomten (600 kkr), i ordningställande av trädgård osv osv osv.
 
Hej.

Nu är det inflyttningsdags om några veckor. Invändigt är det lite kakling osv kvar men i det stora hela känns det otroligt bra. Våga bygg lite större. Väldigt glad att jag stod på mig och körde mitt dubbelgarage osv.
 
Kul att det verkar gått bra och att du uppdaterar. Även om jag tycker precis tvärtom och absolut inte vill ha för stort :)
 
Givetvis en smaksak. Jag tänker kanske främst på detta med förråd. De blir oftast för små eller så har man inte ens tänkt på att bygga förråd för den ytan är "lika dyr" som vanliga boytan. Ska du inte ha massa folk hemma så behöver du heller inte ha stor yta. Viktigt att fråga sig hur huset ska användas och bygga utifrån det tror jag.
 
Ja precis. Vi kommer att bygga max tillåtna storlek på garage/carport/förråd + en friggebodsgäststuga. Det är mest själva huset jag inte vill ha för stort. Och det är ju tur att alla är olika annars skulle det bli rätt tråkiga områden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.