Hej.
Jag skulle behöva råd inför köp av en bordcirkelsåg. Jag vet att en del är skrivet om detta tidigare men jag har inte hittat allt jag vill.
Jag ska köpa en såg för i första hand sågning av lister, skivor etc, lite enklare finsnickeri hemma som att bygga in garderober mm. Sen vore det ju bra om det gick att klyva reglar också.
Nu står det mellan CO´s två billigare alternativ: Woodstar St 12 (1999.-) och Cotech (1899.-). Jag har sett att Woodstaren fått bra omdömen från GDS -07 men också Cotechen. Kan någon svara på om dessa sågar har olika användningsområden eller om den ena är tydligt bättre än den andra. Är Woodstar mer en byggsåg och Cotech mer för finlir? Jag vet att ingen av dem är toppmodeller men jag vill ogärna lägga mer pengar. En möjlig fördel med Cotech är hål för att fästa en handöverfräs i sågbordet men enligt CO har de valt att inte hålla med utrustning för montering. Har någon lyckats montera sin handöverfräs på en sådan?
Tacksam för svar. /MartenA
 
Redigerat:
Hur tänker du med lister på en bordssåg?
Skivor delar/klyver du lättast med en cirkelsåg/sänksåg med skena.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av de 2 modellerna du funderar över.
 
Jag menar att tillverka lister, klyva bräder till passbitar vid inomhussnickeri mm.
 
Av dom två så skulle jag välja Woodstar.
Woodstar sågen finns i många olika utförande och märken vissa bättre än andra. Fast om jag hade 2000 kr så skulle jag köpa något begagnat från tex blocket för då skulle jag med större sannolikhet få något bättre för samma peng.

Mvh Pär H
 
Lägg hellre pengar på en sänksåg med skena. Klarar allt det där och mycket mer med bättre resultat. Tar mindre plats och är transportvänlig.
 
gstv skrev:
Lägg hellre pengar på en sänksåg med skena. Klarar allt det där och mycket mer med bättre resultat. Tar mindre plats och är transportvänlig.
Nja, tillverka lister och klyva brädor görs nog bättre med en bordssåg.
 
Det som brukar vara kasst är det justerbara anhållet på de billigare bordssågarna, En kollega har nämnt att att Woodstar fungerar bättre än andra. Tror det är denna http://www.mamut.net/PlanoMaskin/subdet7.htm

Jag har själv en CO och låsningen på parallell linjalen är så dålig att jag måste spänna fast den med en snabbtving.....
 
nanowire skrev:
Nja, tillverka lister och klyva brädor görs nog bättre med en bordssåg.
Ja är det bara dessa användningsområden så är en bordssåg bättre. Förutsatt att anhållet fungerar bra och sågen ger raka snitt. Men Detta kan man ju så klart lösa med anhåll och tvingar.

Tänkte mer att ifall sågen ska vara mångsidig så är en sänksåg ett bra lternativ.
 
Bordsåg är överlägsen om man ska kapa till flertalet exakt lika stora bitar, tex när man tillverkar köksluckor, hyllplan och annan inredning, går ju mkt smidigare än om man ska måtta in varje snitt med sänksågen.
 
Absolut. Håller jag helt med om! Vid många identiska snitt är bordssåg att föredra!
Jag använder då min sp6000 oftare än gst10. Men allt beror så klart på vad man ska använda den till :)
 
Tack för svar.
Jag pratade med en kille på Plano som håller med Woodstar då personalen på CO inte verkade ha någon direkt aning. Han betraktade Woodstarmaskinen som en byggsåg, inte rikig lämpad för finsnickeri. Jag slog till på en Cotech igår. Får se hur klyvanhållet funkar, får väl ha en tving till hands vid behov. Det fanns inget vettigt på blocket i min prisklass.

Till den andra frågan, har någon lyckats montera en handöverfräs i denna såg? Någon som vem som tillverkar sågen så man ev kan hitta samma såg med annat märke som det går att köpa frästillbehör till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.