Hej har ett problem! Jag får nämligen ont i halsen, blir torr i munnen och täppt i näsan, känner en lukt som är lite "sträv". Lägg därtill att golvet nu knakar på en del ställen också. Blir lite orolig nu.
 
Var, hur bor du? Hur länge? Hur gammal är ditt boende?
Vilken ventilation? Hur fuktig är luften?
 
S
kan även va för torr luft också.
tycker du är lite väl orolig.
parkett golv kan "knaka"
 
SBH skrev:
kan även va för torr luft också.
tycker du är lite väl orolig.
parkett golv kan "knaka"
Vad kan jag göra åt det? Inte kul att komma in i lägenheten och känna såhär.
 
S
luftfuktare. eller bara öppna fönster
 
Skaffa gröna växter, det förbättrar kvaliteten på luften. Man kan torka tvätten i lägenheten, det höjer också fukthalten.

Be hyresvärden att titta på det. Prata med grannarna och hör om de upplever samma problem.
 
Ja. Att torka tvätten i vardagsrummet, har vi börjat med. Det förbättrar luften!
 
Jättevanligt med problem pga torr luft.
När temperaturen sjunker ute och du börjar värma upp inomhusluften så sjunker den relativa luftfuktigheten markant. Det ger upphov till de problem du nämner.
Själv har jag samma trassel, blöder näsblod typ varje dag, näsan sätter igen och torr i halsen.
Har försökt med luftfuktare, men de är så dåliga, håller bara något halvår innan de knasar...
 
Hej! Tack för alla svar. Ska nog ta och pröva en fuktare och se om det blir bättre.
 
Hubbe2 skrev:
Jättevanligt med problem pga torr luft.
...
Har försökt med luftfuktare, men de är så dåliga, håller bara något halvår innan de knasar...
Redan på forntiden (när mamma var ung) hängde man öppna behållare på radiatorerna för att genom avdunstning höja luftfuktigheten.

Kan det ha varit i samband med att elradiatorena blev populära?

Se länk, det finns förhoppningsvis ANDRA modeller...
http://www.sparkop.se/Produkt.aspx?prd_id=2950&grp_id=
 
llehs skrev:
Redan på forntiden (när mamma var ung) hängde man öppna behållare på radiatorerna för att genom avdunstning höja luftfuktigheten.

Kan det ha varit i samband med att elradiatorena blev populära?

Se länk, det finns förhoppningsvis ANDRA modeller...
[länk]
Dessa "luftfuktare" är bra. Mycket bra. Men endast om man håller de rena! Annars föreligger stor risk att bakterier gror och förpestar luften!

Satsa på en bra piezzo fuktare. Med dagens garantier ( kalla det vad ni vill) har man under 3 år, fungerande fuktare!
 
Hej igen. När jag luktar på golvet så känner jag en unken lukt, ngn som vet hur jag kan ta bort lukten. Detta är bara på några ställen, och det är väl ngt under golvet, behöver tips tack.
 
Vad är det för golv?

Trä och plast kan du tvätta med grönsåpa och ättika i. Sen är det bara att lägga polish på. Den täpper till porer.
Och låser in lukten. Annars om det är klickgolv, demontera, rengöra och lägga plast + foam och golv.
 
Det är parkett! Ska prova att göra som du skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.