Second skrev:
1. Passade du på att dra ny inkommande vatten till huset och nya avloppsledningar fram till kommunens vatten och avlopp?

2. Kanske har missat i tråden men vad blev ungefärlig tidsåtgång för hela jobbet från första spadtaget med grävaren?
1. Om det inte är trasigt, laga inte.
Alltså, nej, jag bytte inget av inkommande vatten eller avlopp. Behöver jag det så tar jag dit grävaren igen. Så jobbigt är det inte.

2. Öser du på så tar det kanske 2-3 veckor. Det är lite beroende på hur mycket man orkar (tid och kraft). Jag var själv (+ frun) och hade 1,8m djupt runt hela huset. För mig tog det ~2 veckor (semester). Då hade jag en kille som grävde och en firma som blästrade. Grävnigen tog ca 10h och blästringen på mitt hus tog 4h. Detta är lite beroende på hur djup du behöver gå och hur hårt asfalten sitter.

Alla annat gjorde jag själv. Det blev några vändor med dem på Pordrän. Jag ville göra rätt och då är det bra att ha någon att fråga som vet. Riktigt trevliga och hjälpsamma.

Tips 1
Anlita en grävare. Du kommer att behöva gå efter med spaden iaf, så var beredd att ta i.

Tips 2
Anlita en blästerfirma för att ta bort asfalten. Det är ett riktigt skitgöra och man kommer aldrig att få det så bra som dem gjorde. Priset för blästringen var 4000:- för hela jobbet och då blåste dem helt rent. Finns en bra firma i stockholm. Googla på blästring i Stockholm. På länken kan du läsa mer ;). Dem är dessutom polare med Pordrän och gör det enligt reglementet. d^_^b

Jag pratade med både Pordrän och den blästerfirman om öppning i väggen (ta bort asfalten). Att hålla på med diamantskiva eller försöka borra hål kan man ju göra men det tar tid och är tråkigt. Dessutom blir det aldrig lika bra som att blästra rent. Det är bättre att leja bort skitjobben och göra det som är roligt. Då orkar man mer.

Tips 3
Se till att ha barnfritt eller att någon tar hand om dem. Försök även att bunkra upp med matlådor om det går.

När allt är klart (tror man) så kommer marken att sjunka runt huset. Vänta alltså med att transportera bort all överbliven jord. Den erfarne grävaren rekomenderade att jag skulle vänta till våren. För när höstregnet, snön och tjälen hade släppt så sjunker det inte så mycket mer.

gusvo085 skrev:
Varför måste asfalten bort?
Asfalten behöver tas bort för att väggarna ska kunna "andas" riktigt.
 
Får man fråga vad summan blev för allt och hur många löpmeter du har runt huset som dränerades? Körde du enkla eller dubbla lager Pordrän?
 
Grillen skrev:
Får man fråga vad summan blev för allt och hur många löpmeter du har runt huset som dränerades? Körde du enkla eller dubbla lager Pordrän?
Det är bäst att du kollar med din återförsäljare eftersom det är lokala priser som gäller. Beroende på hur mycket du gör själv så kostar det olika mycket. Jag har ca 90m runt huset, snittar ca 1.7m höjd och fick offerter från 150.000-190.000:- (riktiga firmor).

Polska firmor tar säkert mindre men dem jag pratade med tappade jag förtroendet för redan i telefonen. Rena skiten, och ingen av dem skulle få göra jobbet. När jag ställde lite kontrollfrågor så svara dem lite annorlunda mot vad Pordrän sa. Vissa var helt ute och cyklade.

Grävaren kanske tar 500-1000:/h och för mig tog det 10h att gräva 90m.(bra mark och inga berg eller annat). Beroende på vilket material du väljer så landar det på ca 25.000 - 30.000:-.

Jag skulle räkna med mellan 35.000-50.000:- och då gör du allt själv. Så du kan nog räkna med att spara 100.000:- om du gör det själv.

För mig var det värt det men jag lovar att det är jobbigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.