nikasp
Hej,

Jag skrev igår på för en nyproducerad Skanska bostadsrätt i Solna, Stockholm, och tyvärr är tiden ute för tillval. Jag ville ha rostfria vitvaror i kök och uppgradera tvättmaskin och tumlare ett snäpp men det går inte pga att bygget redan beställt varorna.

Nu står jag med en lgh som är inflyttningsklar vecka 3 i april 2012 och kan inte stoppa/byta vitvarorna som i alla fall i kök inte är i närheten av att vara monterade. Enligt min kontakt på Skanska är den mest kreativa lösningen att flytta in och sälja vitvarorna efter inflytt. Känns sisådär när det är hela 5½ månader kvar.
Det hade ju varit absolut enklast att betala extrakostnaden och ta mina lån. Nu måste jag fixa lån klart, flytta in och sedan försök avyttra varorna och köpa nya så fort som möjligt till vettiga pengar så jag inte blir utan följande:

Inbyggnadsugn HBN301W1S
Mikro i väggskåp HMT75M621
Diskmaskin SGU54E02SK
Kyl/Frys KGS36X11
Tvättmaskin WM14E162DN
Torktumlare WT44E103DN

Finns det andra idéer på detta?
 
nikasp
Kanske ska förtydliga att avtal skrevs igår. Inflytt är slutet av april 2012. Vitvarorna är beställda men åtminstone köksutrustning monteras nog inte förrän mars-april (gissar jag som lekman). Lite frustrerande att jag inte kan sköta bytet under tiden fram till inflytt.
 
Kan du inte köpa in vitvaror i tid och få dom inmonterade åt dig och dom ställer dina gamla åt sidan bara?
 
Är det verkligen nödvändigt med rostfri torktumlare och tvättmaskin?

Jag skulle nog rekommendera dig att ta det lite lugnt, använda de sakerna som ingår och göra något roligare för pengarna. Hur du än löser detta tror jag nämligen att det blir en ganska dyrbar historia för dig. Det kommer att vara svårt att få ut mer än halva ny-priset för de saker du säljer.

Om du ändå vill spendera mycket pengar på lägenheten, så kanske det är något annat än att byta ut fullt fungerande vitvaror som kan ge mer valuta för pengarna; Möber, tapeter??
 
nikasp
Hej, det är inte rostfritt i badrum utan vita, snäppet mer avancerade maskiner med bl.a. timer. Ingen lyx men inte basic heller. I kök gillar jag rf och hade det när jag byggde Myresjökök för 5 år sen. Jag har inte siffrorna i skallen men det hade kostat mig ca 10000 extra att byta maskinparken men nu går det inte. Känns ruskigt surt om jag inte lyckas med något här. Kommer att störa mig på det där redan 5½ månad innan inflytt...
 
nikasp
Det absolut enklaste hade ju varit att jag fick byta och har ett pris på min lägenhet som jag lånar till. Nu måste jag i värsta fall demontera och försöka sälja på Blocket utan att punga ut med alltför mycket ur egen ficka. Risk att det tar tid, blir onödigt dyrt och jag blir stående med ett gäng vitvaror ett tag i lägenheten (bara 63 kvm).

Jag ska prata med Skanska imorgon hur de ställer sig till att montera eget inköpta vitvaror och inte sprätta de jag inte vill ha. Tror inte jag har särskilt mycket tillträde till byggarbetsplatsen förrän tillträdesdagen.

Stefan N skrev:
Kan du inte köpa in vitvaror i tid och få dom inmonterade åt dig och dom ställer dina gamla åt sidan bara?
 
nikasp
YES! Det löste sig efter ett par mail och lite böner. Skanskas kontaktperson lyckades få till ett undantag. Höll på att ramla av stolen av lycka när jag öppnade mailet. Jag byggde inte ens mitt förra kök själv men alla val osv. höll på att kosta hälsan den gången :)
 
Gratulerar! :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.