Jo, harry73, men nog borde väl den där kabeln vara betald nån gång, avgifterna är inga småpengar precis.
Det verkar som att ingen i det här landet, står på konsumenternas sida, då det gäller prissättningen för el, Du kanske kan nämna någon, harry73.
 
Kabeln skall bytas ut, underhållas, uppgraderas, repareras. Den blir aldrig helt betald.
 
harry73
Och det är inte bara den kabel som ligger i gatan framför lägenheten, men också luftledningen i skogen lite längre bort. Och sen måste stamnätet uppgraderas för att slipa höga elpriser i söder.

Jag vet inte om prisnivån på elnätet är rimligt, det beror väl på dit elnätsbolag, men att det finns kostnader är soklart och att det är ett bra system med en fast del och en rörlig del är också solklart för mig.
 
harry73
saturnus skrev:
...Det verkar som att ingen i det här landet, står på konsumenternas sida, då det gäller prissättningen för el, Du kanske kan nämna någon, harry73.
Jag kan försöka;)

Alla skriver om hur elen har blivit dyrare i södra sverige efter den nya prisområdesindelning. Det är kanske för tidigt att säga men jag tror att detta påståendet är fel. Jag tror att elen i södra sverige är lika dyrt som den skulle vara med en nationell prisnivå, MEN jag tror att elen i norr har blivit betydlig billigare.

Det skulle betyda att Svenska kraftnätet skulle stå på konsumenternas sida.

Sen får svenska kraftnätet mycket stryk från alla elbolag för att alla flaskhalser i stamnätet driver upp priset i söder. Jag tyckte alltid att det var konstigt att elbolag klagar på ett högt pris. Så det påståendet stämmer inte heller.
Om alla flaskhalser i stamnätet skulle försvinna, är det enklare att exportera vår billig vattenkraft till Europa och det betyder en större efterfrågan och därmed ett högre elpris även i norr.
Så även med det dåliga stamnätet är svenska kraftnätet konsumenternas hjhälte.

Nu får jag ju försöka bevisa mina påståenden.

Om man följer elpriset http://www.npspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/ , ser man att DK2 (köpenhamn) och SE4 (Malmö) har exact samma prisnivå. Prisnivån i norrland (SE1 och 2) ligger ungefär i samma nivå som systempriset och priset i det norska vattenkraftregioner.

Om vi tittar på förra vinterns statistik ser vi att hela Sverige låg på ungefär samma nivå som Köpenhamn med spikar betydlig över systempriset. Det norska vattenkraftregioner låg då på eller under systempriset.
Nu har hela Norrland fåt lägre priser (i nivå med systempriset) och därmed tjänar alla elbolag mindre pengar. Det är därför de klagar på svenska kraftnätet
 
Mikael_L
harry73 skrev:
Jag kan försöka;)

-och så hela inlägget bortklippt-...
Låter vettigt. :)
 
Men kan du förklara vad "systempriset" är? ;)
 
harry73
-MH- skrev:
Men kan du förklara vad "systempriset" är? ;)
Nej jag har ingen aning vad systempriset är, och vem som får köpa el för systempriset. Kanske någon annan som vet?:(
 
harry73
här är elen billig.....

058.jpg

039.jpg
 
Redigerat:
Mikael_L
Är den?

Vad kostar 10.000 kWh i procent av en Thailändsk industriarbetarårslön?

I Sverige är det drygt 4%, nätavgifterna oräknat.
Nätavgifter inräknat är svårare att räkna på, då det även beror på förbrukningen, men runt 6% kan nog stämma för de flestas förbrukning.
 
Här finns endast 1 avgift, och den är så låg, så man får stå på knä när man betalar

Det går inte att plocka de här mäniskorna in på bara skinnet, som det gör i de enfaldigas sverige, ett litet land bortom horisonten, med energiskatt, miljöskatt moms, och allt ovanpå varann, men GSG.

Industriarbetarlönen ligger på ca 6000 baht/månad = ca 1200 Kr, så dom har råd att låta fläktar och lufrconditioneringar snurra dygnet runt, och Fastighetstaxering saknas, som färgat kakel, längden på skärbrädan o s v i all oändlighet..........det som är lika här...med sverige...är politikernas fifflande....
 
Mikael_L skrev:
Är den?

Vad kostar 10.000 kWh i procent av en Thailändsk industriarbetarårslön?

I Sverige är det drygt 4%, nätavgifterna oräknat.
Nätavgifter inräknat är svårare att räkna på, då det även beror på förbrukningen, men runt 6% kan nog stämma för de flestas förbrukning.

Det var väl ett konstigt sätt att räkna på.. menar du att elkostnaden skall betraktas som en sorts skatt?

(..jag försöker dj-klas lite med dej, men förklara gärna..) :)
 
Mikael_L
Är det inte rätt meningslöst att jämföra i absoluta pengar?
Då blir ju precis allt i Thailand jättebilligt ...?

Jag antar att ifall jag flyttar till Thailand och tar arbete på lokala MCdonalds så tycker jag vare sig T-shirts eller el är så billigt längre.



Det är helt OK att du jäklas lite ... :)
 
saturnus skrev:
Här finns endast 1 avgift, och den är så låg, så man får stå på knä när man betalar

Det går inte att plocka de här mäniskorna in på bara skinnet, som det gör i de enfaldigas sverige, ett litet land bortom horisonten, med energiskatt, miljöskatt moms, och allt ovanpå varann, men GSG.

Industriarbetarlönen ligger på ca 6000 baht/månad = ca 1200 Kr, så dom har råd att låta fläktar och lufrconditioneringar snurra dygnet runt, och Fastighetstaxering saknas, som färgat kakel, längden på skärbrädan o s v i all oändlighet..........det som är lika här...med sverige...är politikernas fifflande....
Dels kan man inte prata svenska prisnivåer med thailändska löner.
Dels vet jag att det är rätt utbrett med ströavbrott, och "smutsig" el, dvs Spikarnoch fel frekvens, apparaterna kan tom ta skada vilket händer då och då om man tar in känslig utrustning, tex radioutrustning som jag jobbar med, och alla ingående delar inte är härdade.
Dessutom, vilket ofta ger upphov till ovanstående, så klättrar många upp och kopplar in sig själva på elnätt - gratis. Så det är lite som debatten om tobaksskatt här hemma, blir den för hög så breder en svart marknad ut sig.

Sen genereras mkt av Thailändsk elkraft av kol. Förvisso finns en del moderna kondenskolkraftverk, jag besökte ett söder om Bankok 1999 på en studieresa, men många är rätt gamla och släpper skiten rakt upp. Det blir förstås billigare utan rening och sånt "tjafs" :)
Förhoppningsvis är det bättre nu 10år senare iof...

/k
 
Men...klaskarlsson, hur är det möjligt, med så många strömavbrott i ett land som sverige, där en stor del av kablarna dessutom är nedgrävda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.