Har kommit ganska långt i bygget av mitt uterum.
Isolering enligt följande:
- Tak 100mm cellplast
- Golv 90mm cellplast
- Långsida1 ligger an mot nuvarande kallgarare
- Långsida2 90mm cellplast+12mm asfaboard
- Kortsida1 90mm cellplast+12mm asfaboard
- Kortsida2 glasskjutdörrar (antagligen blir det isolerglas)



Hur pass "bra" är denna isolering gjord?
Från början var det tänkt som ett rent uterum att användas på sommaren/våren. Men nu har jag börjat fundera på hur det skulle vara att sätta in en värmekälla oxå, antingen ett element eller golvvärme. Eller är detta bara att glömma?

Rummet är ca 13m2. Det är inte för sent att dra el eller att installera golvvärme (elvärme isåfall)
 
  • isoler.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något eluttag är ju alltid bra. Sedan skall du väl ha belysning hursomhelst ?

Jag har byggt 19m2 uterum med glas i tre väggar. 100mm cellplast i golv , 70mm i halva väggarna. 32mm kanalplast i taket.

Ett 1Kw el-element värmer upp det från +5 till +15 på mindre än 2 timmar, köpte ett billigt (179:) element på jula mest för att prova.

411090-jpg.jpg


/B
 
Tack för ditt svar!
El kommer jag dra in, aboslut!

Glasen som du har är det isolerglas - 2glas - 3glas?

Tror ni det är att elda för kråkorna om jag skulle installera golvvärme? eller kanske bara ett vanligt element.
 
Det är ingen "vinterträdgård" utan tänkt förlänga vår-höst. Glasen är skånska byggvarors enkelglas, men energimodellen. Vilket påstås ge 30% "energibesparning", men det funkar väl bara på reflekterat ljus, inte varm ljuft misstänker jag.

Allt är skjutbart så det sitter långa alu-räls runt alla fönster som fungerar som fina värmetjuvar...

/B
 
Jag skulle inte värma upp ett uterum med enklare fönster och skjutpartier. De läcker som såll och du eldar för kråkorna. I övrigt verkar isoleringen väl tilltagen.

Du behöver dubbelglas, alla fönster och dörrar med bruten köldbrygga, samt dörrar eller skjutpartier som är täta.

Utan bruten köldbrygga så blir det dessutom ett vattenverk på partierna när ni vistas i uterummet.
 
Jag har svårt att kalla 90mm cellplast för väl tilltagen isolering men visst går det att värma upp. Även med enkelglas går det att värma upp. Det är bara en fråga om vad det kostar. Att värma det då och då när du vill använda det är knappast ruinerande, men det låter inte som en bra idé att ha värme på för jämnan.

Erik
 
Tack för era inlägg!

Jag sitter lite i en återvändsgränd känns det som då jag inte kan få någon information hur pass "bra" min isolering är. Funderar på att låna en byggfläkt för att få en känlsa av hur värmen beter sig i rummet.

Men problem 2 - Golvet. Jag har bestämt mig för att jag vill ha ett vitt plankgolv - ungefär som bilden visar. Antingen plankor eller med spont.
Men då är problemen :
- vilka sort plankor/spontade plankor
- behöver någon skiva under för stadga? Eftersom nu är det ju bara ett isolerat bjäklag
- tror ni det blir problem med att färgen spricker eller annat problem? (jag kommer att måla golvet själv)
 
  • vitt-golv5_62491071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många fritidshus från 60-talet byggdes med 70 mm isolering i både golv och väggar. Många av dessa är idag permanentbebodda. Givetvis kan du värma upp rummet. Med en byggfläkt till 13 kvm kan du värma upp även om det är helt oisolerat. Det är en fråga om vad det kostar. Jag skulle inte tveka att värma vid valda tillfällen under dina förutsättningar. Ville jag ha det permanent uppvärmt skulle jag vilja ha tjockare isolering.

Det säljs brädor som är avsedda att ligga som golv. Dessa är i regel spontade. Vill du ha ett tätt golv utan springor är en variant att lägga golvet löst och endast provisoriskt fästa det på några ställen. Efter ett år eller så tar du upp det, slår ihop sponten och fäster det.

Erik
 
Tack Erik!
Tankarna som vi har nu är att antingen ska det in ett element eller golvvärme (elslingor avsedda för trägolv). Och beroende på kostnad hålla plusgrader även på vintern, och givetvis några partajkvällar med full värme. Tjockare isolering är för sent att lägga till.

Spontant golv är helt OK. Men då jag nu bara har ett isolerat bjälklag så måste jag kanske ha någon skiva/trall under själva innergolvet för stabilitetens skull? Eller är det spontade golvet tillräckligt starkt? (bjälkarna i golvet cc60)

Jag var på Bauhaus idag o frågade just om spontat golv men han kunde inte hjälpa mig...

Är därför ytterst tacksam för minsta tilla tips/hjälp.
 
Skall ni ha blommor där eller varför plusgrader utom vid partaj? Med eller utan värme på skall det mycket till innan det blir minusgrader i en del av huset när det är uppvärmt i en annan del. Golvvärme kommer att leda till markant högre förbrukning med så lite isolering.

Det finns olika tjocklekar på trägolv. De tunnaste är avsedda att ligga ovanpå skivor medan de tjockare är starka nog i sig.

Erik
 
Vill helt enkelt ha det mer än ett uterum..

Ok, så med den isolering jag har så är det att betrakta som lite isolering?
Förr i tiden var väl 100mm isolering standard i bostadshus? och nu har jag ju tom bättre än det då jag har 100mm cellplast som isolerar bättre.
 
Man kan ju mäta för att skapa sig en uppfattning.

Jag har en elmätare kopplad på el-elementet jag skrev om ovan. det är ju termostatstyrt och slår av sig imellanåt.

Men i helgen vad jag där och jobbade med belysningen och då gick elementet kanske 2/3 av tiden och var inställt på 1Kw. vilket kostar ca 1 kr /timmen. 24 x 0.67 = 16 kr /dygn.... (för dyrt) men man kan ju ha en timmer som slår på det någon timme innan man skall dricka middagskaffet.

Ditt uterum mera isolerat än mitt och blir kanske billigare värma upp.

mätaren ned är från clas ohlsson, kostar 150:-

36-4444.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.