Hej!
Jag håller på att reparera min lilla toalett (toa och handfat) på ca 2 kvadrat efter en fuktskada.
Utefter ena väggen går två rör varmt och kallt som sedan skarvats med ventil och en 90 graders vinkel för att sedan gå på böjbara rör ned i golvet. Dessa fortsätter sedan ut till köket.

Hade en byggfirma ute för att få en offert och fick då veta att det inte får finnas några vatten genomföringar i golvet utan att dessa måste göras om så de kommer ut från väggen i stället.

Problemet är att väggen där är en ca 4 cm plankvägg med masonit på båda sidor och tror inte att det går att böja rören så kraftigt. Vill inte heller regla ut då det är trångt som det redan är.

Stämmer det verkligen att de inte får gå genom golvet?
Tänkte på att vattenburna element brukar det väl vara så på.

Tacksam för svar
//Stefan
 
I en villa är det begränsat med vatten i värmesystemmet=inga problem med skarvar. I hyres/flerbostad=nix. Men man kan alltid löda på. Skarvar som vinklar. Men kräv kvitto på arbete.

Hoppas jag hade rätt.
 
Följer man BKR så får inga rörgenomföringar göras genom golvet.

Undantag kan göras om alltför extrema åtgärder skulle krävas som är orimliga i proportion till skaderisken. Då ska det föras upp i egenkontrollen och ev dokumenteras
 
BigGitt skrev:
I en villa är det begränsat med vatten i värmesystemmet=inga problem med skarvar. I hyres/flerbostad=nix. Men man kan alltid löda på. Skarvar som vinklar. Men kräv kvitto på arbete.

Hoppas jag hade rätt.
Du missade att det inte är slutet system som ska gå igenom golvet utan vanliga vattenrör
 
WC och handfat låter inte som ett våtrum. Då får man väl dra rören genom golv.
 
Från GVKs hemsida
Våtutrymme, våtrum Utrymme där golv och vägg utsätts för vattenbegjutning, till exempel badrum, duschrum eller tvättstuga.

Du har inget våtrum. Därför behöver du inte bry dig om gvks föreskrifter.
 
Går väl annars att "fuska" med att bygga en 5 cm hög sockel som rören går igenom, där de sitter nu. Då kommer de upp från golvet och det blir inga skarvar för dem i det.
 
kinglolle skrev:
Du missade att det inte är slutet system som ska gå igenom golvet utan vanliga vattenrör
Sant :blushing:

Hängde mig på "Tänkte på att vattenburna element brukar det väl vara så på."
 
Det är bestämt att vatten enbart får läcka genom vattenrörsgenomförningar eller elementrörsgenomförningar och ej genom avloppsrörsgenomförningar så avloppet är aldrig några problem.
Nu var inte detta frågan men jag tycker ändå det är väldigt klurigt bestämt.
 
Som daviden säger. WC m handfat är inget våtrum. Låt rören vara där de är om du är nöjd med det. Dock med tätningar etc i golvtätskiktet som ska dras 50 mm upp på vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.