Våran gamla elpanna Parca Norrahammar verkar ha gett upp och vi är i stort behov av en ny. Vi har vattenburen värme i huset (enplans, 112 kvm, årsförbrukning på ca 16500 kwh). Vi har kollat på Nibe:s VVM 300, och fått en offert på ca 38000:- från ett företag. Men det finns ju många olika elpannor från många olika företag, vad ska man välja? Vilken är bäst? Ska man ha en som man kan koppla till andra värmekällor? Några tips??
 
Har du funderat på att sätta in en värmepump samtidigt?
 
Nej, egentligen inte, tror inte vi skulle tjäna på det, eller? Vi vill dock kunna ha möjligheten att göra det i framtiden.
 
Parca Nnorahammar är väl en kombipanna? Finns det ingen användbar rökgång så du kan sätta dit en riktig panna?

Kosta på 40000 idag på elpanna när elpriserna kommer att stiga dramatiskt tror jag inte många gör.
Halland är inte någon kallort. så lägg pengarna på en luft-vattenpump så får du mindre än halva uppvärmningskostnaden.
 
Hur menar du? Vad ska jag koppla luft-vattenpumpen till då? (vi har dålig koll, jag vet :) )
 
Som sagt, luft-vatten värmepump att koppla in till en ny elpanna. Blir billigast i längden.
 
Jaha, ja, visst, men vi behöver ju ändå en ny elpanna nu då, även om vi kopplar till luft-vattenpump sen.. En luft-vattenpump kostar ju 40-50 000:- gör de inte? Vi har så pass låg förbrukning att två separata installatörer sagt till oss att vi bör behålla systemet som det är, dvs utan luft-vattenpump då det skulle ta så lång tid för oss att tjäna in den summan.
 
om man köper en elpanna från ex nibe, måste man koppla den till en av nibes luft-vattenpumpar sen eller kan man koppla den till något annat märke?
 
Det tar säker för er 5-6 år innan vp är betald..., men å andra sidan kan du säga att för varje dag som du inte skaffar en förlorar du pengar som du aldrig får igen. Mao ingen anledning att vänta, antingen nu eller aldrig.
Det är en stor fördel att köpa ett paket av panna o vp då dom är exakt gjorda för att jobba ihop.
 
Är 16500 kwh med eller utan hushållsel?
 
Med hushållsel
 
Då är det nog inte mycket att tjäna på värmepump den kanske inte lönat sig innan den uppnått sin livslängd.
Jag hade gjort som magnu föreslår köpt en bättre begagnad dom brukar vara billiga du borde klara dig för 10000-15000 installerat o klart
 
Tack för era svar! Lutar ändå åt enbart elpannan, som larsbj skriver så tror vi inte heller att det lönar sig. Men jag tror att vi köper en ny, är nibe det bästa alternativet?
 
Ok, elförbrukningan var även med hushållsel. Då tar det nog 8-10 år innan VP betalt sig.

38' med installation, är det före eller efter ROT?
Själva pannan kostar ju 30k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.