Har funderingar kring isolering på vind.
Jag har kutterspån på min vind som isolering och jag har märkt att det e varmt på min vind när det e minus grader ute.
Vill därför isolera mer men vet inte hur.
Ska jag ta bort spånet eller kan jag lägga ut lösull (stenull) direkt ovanpå?
Ska man lägga plast mellan?
Jag har redan 15 balar stenull se isoleringen av acktankarna.
Det börjar bli kallt ute nu.
 
Ja lösull direkt på är bra, men välj en ull som har samma hygroskopiska förutsättningar som kutterstpånet, dvs välj en cellulosabaserad lösull, typ ekofiber. Den kan något bättre ta upp och avge fukt med säsongens variationer (om du saknar plast mot den varmaste sidan kommer du att fylla på viss fukt genom vandring upp igenom taket och isoleringen, samt kondensera vid daggpunkten). Du ska absolut inte sätta plast mellan två isolerlager, plast ska bara användas mot den varma sidan.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ja lösull direkt på är bra, men välj en ull som har samma hygroskopiska förutsättningar som kutterstpånet, dvs välj en cellulosabaserad lösull, typ ekofiber. Den kan något bättre ta upp och avge fukt med säsongens variationer (om du saknar plast mot den varmaste sidan kommer du att fylla på viss fukt genom vandring upp igenom taket och isoleringen, samt kondensera vid daggpunkten). Du ska absolut inte sätta plast mellan två isolerlager, plast ska bara användas mot den varma sidan.

Jag tackar för svar och kör på ekofiber.
 
Cellulosa funkar fint att lägga ovanpå. Sen säger 15 balar inte så mycket om tjockleken...Men säg att du lägger på ca 30 cm cellulosa isolering EKOVILLA. Jag jobbar extra med ett företag som kör Ekovilla och jag har inte hört något negativt alls. Har du någon typ av ventilation vid takfoten kan du sätta frigolitskivor som är perforerade. Sen ullen direkt på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.