Vad finns det för skivmaterial som är mycket slagfast skall hålla för att slå hårt i utan att det går sönder

Själv tänker jag på MDF men vet inte hur den håller mot slag eller en bit av en köksbänkskiva
Måttet som jag vill ha är 60 X 100 cm.

Mvh
Gruffan


Jag har flyttat denna tråd hit eftersom den hamnat i fel forum
 
Beror lite på hur du skall slå och med vad. Skall det bankas med hammare eller yxa?
Bra hållbarhet får du med rejäla plankor under och tex laminatgolv som yta, men det beror förstås vad som skall bankas.
 
Min son har funktionshinder som går ut i frustration och då slår han näven i bordet tills bordet spricker. Databord består oftast av någon typ av fanerad spånskiva vilket i vanliga fall fungerar utmärkt. Behöver förslag på skiva eftersom jag planerat att använda benen från senaste bordet inköpt på Ikea i torsdags.
 
  • skrivbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om han slå med näven, dvs inte med något tillhygge borde väl en bänkskiva i massiv ek, bok eller liknande träslag fungera? Finns ofta mindre spilbitar hos byggvaruhusen. Om det också ska tåla åverkan från diverse tillhyggen kanske du kan skruva/limma fast en aluminiumplåt ovanpå.
/B
 
Rusta varianten va billig, även Ikea har ganska billiga skivor. Sök på Lagan.
 
Kanske funkar det med dubbla skivor? Det borde ju stå emot bättre än en enkel skiva. Kanske skulle det även gå att limma fast någon gummimatta för att i någon mån dämpa slagen (för att skona hans händer och leder).

... men frågan är ju om han tar ut sin frustration på något annat om det inte funkar att slå sönder bordet? Det bästa vore kanske om det gick att hitta något alternativt sätt för honom att få ur sig frustration utan att skada sig själv eller sin omgivning. En "boxningssäck" kanske? Det funkar väl inte på de mest ögonblickliga reaktionerna, men kanske om han lär sig att känna av när frustrationen byggs upp så att han kan bryta "i tid", resa sig upp och slår ut frustrationen på säcken.
 
Redigerat:
Det är ju inte så schysst att byta till en hårdare skiva. Han kommer ju slå tills den går sönder ändå. Det kommer bara ta längre tid. Och göra mer ont. Leta efter något mjukare.


Sent from my PC med tangentbord
 
Vi håller på med träning på habiliteringen, så förhoppningsvis är detta ett övergående problem. Han kan ju styra sig så mycket att det bara är döda saker och egna saker som går sönder och oftast kringutrustning till datorn samt bordet och stolen. Han vill själv ha en stabilare skiva för han blir så ledsen när allt går sönder för honom.
 
Även folk utan funktionshinder verkar ha problem med diverse tv och datorspel har jag förstått. Slår sönder handkontroller mm. Tur man inte har tid med sådana tidsfördriv, det hade kunnat bli dyrt.


Sent from my PC med tangentbord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.