Hej,

Har en bilstereo över som skulle passa bra att använda för att driva fyra marinhögtalare jag byggt in i min bastu/relax.

Problemet är att jag inte vet vilken typ av adapter/nätaggregat jag ska välja. Skulle vara perfekt om det funkar med någon enklare modell som ser ut som en datorladdare eller liknande. Ju mindre ju bättre. Om det är någon som har tips på lämplig modell är det uppskattat.
 
Jag är osäker på om din lösning går att få att fungera på et var sätt. Drar inte en bilstereo sjukt mycket ström?
 
Jag köpte en på Clas Ohlson för ett par veckor sedan, jag kan dock inte hitta den i nätbutiken, men i katalogen heter den 36-1767 nätaggregat 110watt
Jag kan dundra på rätt bra med min bilstereo, fast jag har bara två högtalare.
 
  • Gilla
Marco Ghisler
  • Laddar…
Tror att du kan klara dig på 10A alltså 120 watt om det inte är någon extrem stereo....
Liten nja, men kolla på kjell eller classe. Elfa är annars ett säkert kort.
Tänk på att det skall vara likström, dc.
 
Nyfniken skrev:
Jag är osäker på om din lösning går att få att fungera på et var sätt. Drar inte en bilstereo sjukt mycket ström?
Det beror nog på modell och hur mycket man vill blåsa på. Jag har en gammal bilstereo i ett uthus/förråd för bakgrundsmusik och driver den med en enkel 12-volts "väggvårta". Detta funkar bra för mig men då pratar vi inte om någon monsteranläggning direkt.
 
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44480&path=45000000,51000000

Där klarar du dig med god marginal!

En sak som är viktig på bilstereo, det finns två st + poler. En för att "driva" stereon, och en som tar in spänning när bilen är avstängd då stereon inte "tappar minnet", dvs nollställs. Så det fungerar utmärkt om aggregatet är igång hela tiden och man manuellt stänger av stereon på panelen.

Som vissa skrev så räcker säkert 100w, men varför snåla och chansa?
 
Tack alla för input. Eftersom det ska sitta i en relax (iofs på "torr" plats) ville jag gärna ha en som var helt kapslad liknande en datorladdare. Hittade efter lite sökande denna variant på 150W/12,5A som jag slog till på:

http://www.mini-itx.se/12v150w125aacdcadapter-p-476.html

Nu får vi hoppas att det blir bra.

Egentligen kan man ju fråga sig varför man ska ha en bilstereo istället för vanligt microsystem eller liknande. Varför jag valde det är för att jag vill kunna ha olika volymer i bastu och relax samt att jag vill ha ett litet format. Om man accepterat ett större format hade nog en begagnad surroundförstärkare varit bra men är svårt att hitta någon microstereo med fyra högtalarutgångar och möjlighet att reglera ljud mellan två av paren.
 
Hej alla,

Nu är bilstereon monterad och allt funkar precis som jag tänkt det med ett litet undantag nämligen mottagningen på radion som iom att badrummet ligger i en källare är allt annat än bra. Har testat att sätta in en vanlig bilantenn och det blir väsentligt bättre men inte bra och ser dessutom konstigt ut att ha en bilantenn inomhus. Dessutom måste antennen sitta ute i ett annat rum med sträckt sladd för att det ska bli riktigt bra. Måste alltså hitta en bra lösning.

Har två förslag:
1. Skaffa en dipolantenn liknande denna http://www.jula.se/fm-dipolantenn-610101 och hoppas att den är tillräcklig att montera inne i relaxen i källaren, eller
2. Dra kabel (koax eller vad?) upp genom bjälklaget och ut genom väggen för att montera en bilantenn på utsidan av huset.

Vad skulle ni ha gjort? Finns det andra alternativ? Om ni tror på alternativ 2 - vad ska man ha för kabel?

Tack för hjälpen
 
Skippa radion och spela rave istället. :)
 
Ser att CJDCJD har hittat en lösning redan, men för er andra som funderar på något liknande så skulle jag vilja rekommendera denna;
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3953&searchstring=OPI%T-amp%Generation

Det är en liten förstärkare som klarar av att driva mina 2st marinhögtalare i bastun utan problem. Brukar helt enkelt koppla in någon av iphonen/ipod/ipad'en på den och spela musik i bastun.
Men går ju att koppla vilken line-in som helst till den.

Den funkar både med vanlig 220v men också på batteri om man inte har ström i bastun/relaxen.

Supersmidigt och enkelt. :)
 
Bilantenner är inte bättre till bilradio än andra antenner. Däremot passar de bra att skruva fast på bilar. Koaxialkabel är bra som antennkabel. Dipolantennen från jula Går ju alltid att prova. Troligen blir det snyggare att ordna en antenn för inomhusbruk än att använda en bilantenn.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.