Jag har en sektionsradiator som läcker, jag hittar ingen spricka eller hål, men det kom ett par droppar från 2:a sektionen från rörkopplingarna när jag provade den.

Frågan är ifall man kan ta bort 2 sektioner på en gammal sektionsradiator? (modell äldre)

D.v.s. är sektionerna ihopskruvade eller svetsade?, det sitter två stycken jättemuttrar direkt mot första sektionen bakom rörkopplingarna, det ser ut som att dom skulle kunna vara för att hålla ihop sektionerna.

Någon som har en susning innan jag ger mig på den med den stora rörtången?
 
Det kanske finns olika modeller, så jag vet egentligen inte, men jag såg ett program med en konstnär som byggde något som liknade ett dinosaurieskelett av gamla sektionsradiatorer. I det fallet satt sektionerna ihop när han skar bitar ur radiatorerna, så det verkar som att de var svetsade. I och för sig kunde han ju ha svetsat dem i förväg också.
 
Hej Daniel.

Jag har mekat med två sorters sektionsradiatorer. Båda har fungerat likadant, så jag antar att dina också gör det ;)

Om du skruvar av jättemuttrarna och tittar in i hålet, så kommer du att se att sektionerna är gängade på insidan av flänsen till nästa sektion. Sektion ett är gängad motsols och sektion två medsols (eller tvärtom, om du öppnade i "den andra ändan". Innuti dessa gänger sitter det en "mutter", med gänger på utsidan. I "muttern" finns det två hål, som låter vattnet passera till nästa sektion.
För att dela sektionerna snurrar du på muttern inne i flänsen.
KOM IHÅG ATT SNURRA ETT HALVT VARV NERE, ETT HALVT VARV UPPE, ETT HALVT VARV NERE...
Till detta behöver du ett specialverktyg, en "pinne" med två "gaffeländar" som du själv, eller närmaste smed kan svetsa ihop på fem minuter. Du sticker in gaffeländarna i hålen i den invändiga muttern och tar en skiftnyckel/rörtång för att snurra på muttern som du bad smeden svetsa på i andra ändan av ditt verktyg. För att skruva ihop dem igen snurrar du den invändiga muttern åt andra hållet.

Är du säker på att det är järnsektionerna som läcker? Hos mig var det packningarna som var kass. Bästa sättet att förstöra packningar är att lägga elementet ner och sedan bära i de yttersta sektionerna. I stället bär du alltid elementen stående.

Om du har tur så kan du hitta nya packningar i rätt storlek hos http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10 de har kanske dessutom färdiga specialverktyg.

Lycka till.

/ Fredrik
 
Tack för en bra beskrivning :)

Tornhill 2 skrev:
Är du säker på att det är järnsektionerna som läcker? Hos mig var det packningarna som var kass. Bästa sättet att förstöra packningar är att lägga elementet ner och sedan bära i de yttersta sektionerna. I stället bär du alltid elementen stående.
Elementet har nog burits på alla sätt det går, jag brukar ställa det på högkant och lyfta i de översta sektionerna.

Så det sitter packningar mellan sektionerna?, då antar jag att man måste dela sektionerna för att byta packningar?

Det blir nog inget projekt som jag lägger tid på i år då, det får bli när det finns lite tid över :)
 
Japp, dela sektionerna för att byta packningar.

Ditt sätt att bära borde vara relativt ok, men jag föredrar ändå mitt sätt ;)
Sätt två brädor mellan sektionerna och bär med en kompis, en fram och en bak.

/ Fredrik
 
T Tornhill 2 skrev:
Hej Daniel.

Jag har mekat med två sorters sektionsradiatorer. Båda har fungerat likadant, så jag antar att dina också gör det ;)

Om du skruvar av jättemuttrarna och tittar in i hålet, så kommer du att se att sektionerna är gängade på insidan av flänsen till nästa sektion. Sektion ett är gängad motsols och sektion två medsols (eller tvärtom, om du öppnade i "den andra ändan". Innuti dessa gänger sitter det en "mutter", med gänger på utsidan. I "muttern" finns det två hål, som låter vattnet passera till nästa sektion.
För att dela sektionerna snurrar du på muttern inne i flänsen.
KOM IHÅG ATT SNURRA ETT HALVT VARV NERE, ETT HALVT VARV UPPE, ETT HALVT VARV NERE...
Till detta behöver du ett specialverktyg, en "pinne" med två "gaffeländar" som du själv, eller närmaste smed kan svetsa ihop på fem minuter. Du sticker in gaffeländarna i hålen i den invändiga muttern och tar en skiftnyckel/rörtång för att snurra på muttern som du bad smeden svetsa på i andra ändan av ditt verktyg. För att skruva ihop dem igen snurrar du den invändiga muttern åt andra hållet.

Är du säker på att det är järnsektionerna som läcker? Hos mig var det packningarna som var kass. Bästa sättet att förstöra packningar är att lägga elementet ner och sedan bära i de yttersta sektionerna. I stället bär du alltid elementen stående.

Om du har tur så kan du hitta nya packningar i rätt storlek hos [länk] de har kanske dessutom färdiga specialverktyg.

Lycka till.

/ Fredrik
Gammal tråd men du verkar kunna detta :)
Har dessa gamla godingar (blytunga) på entreplan i villa. Nu ska övervåningen få likadana.
De har stått 2 år i källaren, har börjat bära upp de.

Om nu någon skulle läcka, hur får man isär de? Öppnade ena sidan, 1,5"/3/4" gängad anslutning. Från det hållet ser man bara "raka rör" mellan de olika sektionerna.
Är det kanske från andra sidan man ser de?

Radiatorerna har även långa stänger med muttrar i ändarna. Är det bara extra försäkring av att de håller ihop eller kan det vara en modell där stängerna låser ihop radiatorn?
Det är alltså packningar mellan varje sektion? Är det alltid så?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.