Hej,

Jag undrar hur man skall tolka golvets belastbarhet
om det är uppgivet till 200 kg / m2? Detta är, om jag
förstått det rätt, en vanlig standard för bostäder.
Hur kan det då komma sig att man kan ha ett piano
eller ett akvarium (ibland upp mot 1000 kg) i vanliga
lägenheter utan problem? I dessa fall är det ju punktbelastning
på ett område inom vilket 200 kg / m2 överskrids med råge.

Mvh,

Simon
 
Det finns dels en norm för totala lasten på ett golv. I bostäder är den 200kg per kvm. Det innebär att golvet skall tåla att man i genomsnitt har 200kg på VARJE kvadratmeter av golvet. Så ett rum på 10kvm skall kunna innehålla människor och prylar som väger totalt 2000kg.

Sedna finns det också en eller flera normer om punktbelastning. Där vet jag inte siffrorna, men jag tror att de är uppdelade på rena punktbelastningar (tänk 1 ton på en nål rakt ned) och olika utbredningar av lasten. Men jag kan inte detaljerna. Med normala golvkonstruktioner så klarar man per automatik kravet på punktbelastning om man klarar det övergripande kravet på 200kg per kvm.

Däremot bör man nog läsa på om punktlaster om man vill sätta in ett jättebadkar, eller enormt akvarium.

Det kan ibland också bli problem med stora värmekällor kaminer kakelugnar kan väga mycket.

Där kommer det även in en del lustiga regler om brandtålighet på bjälklaget, i ett flerfamiljshus så måste bjälklaget som en kakelugn vilar på ha oförändrad hållfasthet även efter en brand. Dvs om hela huset brinner ned så skall kakelugnen fortfarande hänga kvar på skorstenstocken (skälet är att om bjälklaget brinner så att en ugn kan ramla ned till våningen under så kommer den att slå igenom golvet och då kan branden lättare sprida sig nedåt).
 
harry73
För dit bjälklag spelar det ingen roll om du har en jämfördelad last av 200 kg/m2 eller om den är koncentrerad i några punktlaster på dit golv. För dit golv kan en för hög punktlast leda dit märken på dit golv, så det kan vara bra att ställa pianon eller akvariet på lite större fötter istället för små hjul.
 
harry73 skrev:
För dit bjälklag spelar det ingen roll om du har en jämfördelad last av 200 kg/m2 eller om den är koncentrerad i några punktlaster på dit golv. .
Hmm....detta kan ju rimligtvis inte stämma. Hur menar du?

Om jag har 50kvm vardagsrum kan jag ju inte förvänta mig att det ska gå att ställa 10 ton i en hörna. Ett bjälklags förmåga att sprida last är ju begränsad och beroende av konstruktionen.
 
Mikael_L
harry73 skrev:
För dit bjälklag spelar det ingen roll om du har en jämfördelad last av 200 kg/m2 eller om den är koncentrerad i några punktlaster på dit golv.
Är du säker på detta, eller är det någon form av kvalificerad gissning?

Att jag undrar beror inte på att jag är av annan åsikt, utan faktiskt just undrar.
För belastningsfallen är definitivt inte desamma, men dimensioneringsgången i bostadsbyggande kan ju å andra sidan fungera just så som du beskriver.
Så jag blev helt enkelt lite nyfiken ....
 
Det kan givetvis inte stämma. men det stämmer för "normala" punktlaster, och dit räknas (är jag nästan säker på) ett Piano eller någorlunda standard akvarium.

Men om vi tänker oss en extrem situation att man nu har ett 50kvm rum och koncentrerar 10 ton till en fläck på ex. en halv kvm i mitten av rummet. Då kommer du troligen att knäcka en bjälke. Visserligen kommer lasten i någon mån att fördelas ut via golvplankor eller golvspån, men den hamnar ialla fall i huvudsak på en enda bjälke som givetvis inte tål en sådan last.

Så det finns som sagt regler för hur mycket punktlast man kan ha, men jag vet inte siffrorna eller definitionen (typ utbredning av lasten).
 
harry73
I all ärlighet beror det förstås lite på hur man definierar några punktlaster.

Men om man har en golvbalk som är 5 meter lång och bär ett meter bred golv finns det ingen stor skillnad i maxmoment mellan en jämfördelad last på 200 kg/m och två 500 kg punktlaster på 1,5 m och 3,5 m.
Sen fördelar själva golvet belastningen över flera flera balkar, och när man dimensionerar ett golv för en belastning, vet man att den inte är 100% jämfördelad, men att den verkliga belastningen kan vara ogynsammare.
 
så... är man inne på att införskaffa det där häftiga akvariumet på 1000L, kan det vara idè att titta in hos grannen inunder, och kolla om denne har en vägg under....
 
harry73
Jag skulle kontrolera att den står ovanpå en eller helst två golvbalkar, så att jag inte knäcker en golvbräda.
Men en akvarium på 1000L är ca 2 meter lång, och jag får hoppas att den har mer än fyra ben och då berjar det likna en jämfördelad last igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.