Jag ska göra en tillbyggnad med sadeltak mot gaveln på ett hus med tegelfasad. Tillbyggnaden ska ha öppet upp till nock, så det blir en limträbalk istället för takstolar. I ytterkant vilar balken på en stolpe, men hur fäster jag den mot huset? Jag kan inte ha stolpe här pga en dörröppning.
 
Tjena!

Jag har tänkt att göra exakt likadant. Hur löste du det?
 
Min spontan lösning vore att försiktigt bila bort några stenar runt där nockbalken ska in och montera balken mot bakomliggande regelstomme på lämpligt vis. Sedan mura tillbaka stenarna.
 
Jag högg bort ganska mycket tegel. Dels en vertikal ränna rakt upp till nocken, dels en 30 cm hög öppning ovanför fönstret som skulle plockas bort. Fönsteröppningen växlade jag av med en limträbalk som vilar på teglet på båda sidor om fönstret (som nu är en dörröppning). På balken, upp mot nocken, ställde jag två ihoplimmade 145x45-reglar som även spikades i träväggen bakom teglet. Sedan lade jag på nockbalken och fäste den i reglarna med spikplåtar. Det enda som blev lite knepigt var att undvika att teglet direkt ovanför avväxlingsbalken lossnade innan jag hade fått in balken. Jag löste det tillfälligt med att skruva i vinkeljärn under den nedersta tegelraden så fort jag hade plockat bort stenarna. När balken väl kom på plats bär den upp teglet. Jag funderade först på att ställa avväxlingsbalken på två stolpar, men bedömde att det skulle räcka att lägga den på teglet.

Ska se om jag har några bilder som visar hur det blev.
/Tomas
 
Så här blev det! Tyvärr ser man inte själva anslutningen så bra på de här bilderna, men våra förutsättningar var en rejäl brädväg (22 mm råspont i två lager med stående tretumsreglar mellan!) under teglet som det gick jättebra att fästa både reglar och limträbalk i med fyrtumsspik.
Lycka till!
 
  • tegel-w.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stomme-w.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak-w.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser bra ut... nu skulle ni passa på att måla vindskivorna på huset, när ni ändå är uppe på höjder............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.