Hej!

Har ett Teletec/dsc/Maxsys 4020 och vill använda "hemmaläget", jag ha magnetkontakter på alla dörrar samt lite glaskrossar jag tänkte använda som "skalskydd", Nu till frågan:Kan jag programmera Område 2 som "hemmaläge" med samma sektioner som ingår i "område 1"?
En varant är ju att frånkoppla MK:s från område 1 och bara köra hemmakoppling på dessa men fungerar ju inte de med bortakopplingsfunktionen.

Idéer?? Tips??
 
Ingen?
 
hej Du kan inte programmera område 2 som hemmaläge och område 1 som borta läge, För du bestämmer endast vilka sektioner som ska ingå i området. Man kan endast programmera sektionen med en funktion. Så det du får göra är ju att programmera sektionen som borta/hemma. Kan inte komma på nån annan lösning som fungerar.
 
Det innebär att en MK i en sektion inte kan ha 2 olika inställningar för olika områden......Får alltså koppla bort alla MK och Glaskrossar i omr 1 för att bara köra i omr2??
 
Exakt, så det går endast ha en inställning. ja det är ju ett alternativ som du så fall får göra. Men du kan ju köra allt på ett område som borta/hemma läge då om du är hemma så kan du ha det yttre skalet larmat, och är du ej hemma så larmas rubbet.
 
Förklara för mig hur jag lägger det i borta/hemma läget.... jag måste ju välja det "yttre" skalet någonstans??
 
Du måste först och främst göra inställningar för alla dom sektioner som ska ingå, att sektionerna ska vara hemma/borta. Förutom Entre dörr som fortfarande ska vara en fördröjd sektion.
För aktivera hemmaläget så slå in koden bara och öppna ej entre dörr. Sen ska det yttre skalet vara larmat.

Har du manualerna för larmet?
 
Innebär att alla MK:s(förutom entrédörren) samt GK:s(glaskrossar) skall stå i borta/hemmaläget och sen är det bara att tillkoppla utan att öppna entredörren...? Fattar larmet då att det är i hemmaläge om man inte öppnar entredörren vid tillkoppling och om man öppnar entredörren att det är bortaläge som gäller...?

Jag har manualen till larmet men fattar inte ändå...:S
 
ja exakt, så är tanken det ska fungera. larmet ska känna av det, så om du inte öppnar entre dörren så aktiveras yttre skal. om du sen skulle gå hemmifrån så gå du ut genom dörren och då känner larmet av det och larmar både yttre och inre skal.

Vet ej om du är med på hur du ska programmera det?
 
Nu börjar jag få kläm på det...

Det är väl bara att gå in på "området" och programmera varje MK/GK sektion och ändra till "05 Borta/hemma" så skall det fungera...?!
 
ja exakt det borde fungera. så pröva det, hör gärna av dig om du fick det att fungera.
 
Fungerar inte....... Direkt när jag passerade en IR så gick larmet......

Idé??
 
Inte så på rak arm. Skulle du kunna skriva hur du programmerat samtliga sektioner, vad som ligger på samtliga sektioner. deckare, MK eller glaskross. Kan jag se om det är något som ser fel ut.
Annars tycker man det borde fungera.
 
du har ett privat meddelande....
 
okej ska ta en koll på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.