Hej, funderar på att köpa grannens 1-plansvilla nu när han ska sälja, villan har betongplatta och är på ca 90kvm och priset kommer att hamna runt 170-190k. Tänkte göra om det till ett stort dubbelgarage. Finns det hinder rent byråkratiskt?

Kan man slå ihop fastigheterna och ta elförsörjning/vatten/avlopp från min fastighet?
 
Det krävs bygglov så fråga kommunen. Sen måste du kanske byta alla fönster för att dom ska vara i en viss brandklass. Man kan slå ihop fastigheterna och slipper den dyra lagfartskostnaden dock vet jag inte om lantmäteriet går med på att göra det på en sån fastighet. Det är oftast angränsande skog man gör så med.
 
Ska du ha det som garage för att skruva så tror jag inte det är några andra regler ang brandklass....att ta elförsörjning/vatten/avlopp från din fastighet tror jag inte är möjligt....
 
Enk Projektet skrev:
....att ta elförsörjning/vatten/avlopp från din fastighet tror jag inte är möjligt....
Kan du förklara varför?

Kan man gräva ner en kulvert där man "kopplar" samman huset med garaget? Har framtida planer på bergvärme, för att värma upp båda fastigheterna. När det är dax har man ju kulverten nergrävd redan.
 
Slår du samman fastigheterna går det bra, men man får inte distribuera el från en fastighet till en annan. Denna rättighet är förbehållen nätägaren i området.
 
Är det kommunalt VA så får du ändå betala två fasta avgifter om du slår ihop det till en ledning.
 
Vad är det som skiljer om jag låt säga köper en tomt och bygger ett garage.

Eller köper grannens hus som i mitt fall och avslutar alla abonnemang och slår ihop fastigheterna.

Dom som bygger garage har väl ändå inte dubbla abonnemang på el,vatten,avlopp?
 
Om du får slå ihop och bilda en fastighet så är det helt okej att lägga egen servis vidare från din nuvarande till det bluvande garaget.

Jag skulle tippa på att du ska börja med att kolla med lantmäteriet och antagligen också kommunen. Du lär inte få slå ihop fastigheterna så länge grannfastigheten har ett bostadshus där. Vet inte om man kan få förhandsbesked för sammanslagning med tänkt ändrad bebyggelse.
 
Jo om du ändrar till garage kan du få bort anslutningsavgiften,
 
Tänk om man kunde göra så, köpa hela grannfastigheten och bygga om till garage. Vilken dröm!
Hoppas det löser sig- lycka till!
 
Verkligen! Vilken dröm!
 
Pratade med lantmätarn idag, dom tar 13000:- för att slå ihop 2 fastigheter. Men.. ska ju alltid finnas ett men.. det får inte finnas 2 boningshus på samma fastighet, samt att garage får maximalt vara 50kvm. Sedan måste jag söka bygglov för ombyggnationen.

Har ett varmbonat förråd på min tomt på 45kvm som finns med i detaljplanen. Det förådet kommer jag att ta bort för att ersättas av "grannvillan". Eftersom jag bor i souteränghus så står detta förråd ovanför huset, så man kan inte göra garage av det.

Hur ska man lösa detta? finns det möjlighet att söka dispens? Tänkte man bor ju ute på glesbygden och det finns ju en del tomma hus i området som bara står och förfaller.
 
Du kan ju alltid söka bygglov för ett större garage än 50 kvm, det är ju inte lantmäteriet som beviljar bygglov, de talar bara om för dig vad som gäller enligt detaljplanen. Nästa anhalt är således att ringa byggnadskontoret på kommunen och se hur "töjbara" de kan tänkas vara. Annars är det nog lättare att ha kvar det som separat fastighet med eget va och el, och bara bygga om kåken.
 
Hur gick det här då?
 
Det löste sig till slut. Gjorde en fastighetsreglering kostade 13000:-.

Sedan sa jag upp alla abonemang, vatten, sopor och el.
Grävde kulvert i samband med markplanering. Tar nu el och vatten från boningshuset. Fick efter övertalning ha kvar avloppet, dom tänkte även proppa det med.

Nu har jag en stor gårdsplan och ett garage på 100kvm. (y)
Utsikt över gårdsplan med grusväg, ett garage, ett boningshus och en parkerad bil på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
paltskallen och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.