Bor i ett litet gårdshus i en bostadsrättsförening med direktverkande el som enda uppvärmning, och eftersom huset är från 1905 börjar man redan märka att elräkningen drar iväg..:blushing:

Min fråga är om man har rätt att sätta upp en värmepump? Vet att styrelsen är negativa till det, men i vårt fall så anser jag läget som ganska unikt eftersom vi till skillnad mot resten av huset har 4 ytterväggar och tak som läcker ut värme + en ytterdörr som går rakt ut. Dessutom har dem andra lägenheterna kakelugnar.

Tänkte samla på mig bra argument innan jag går till styrelsen så alla synpunkter mottages!

Mvh Björn
 
Kan tänka mig att största argumentet mot det hela kommer vara störande ljud. Placeringen bör ju därför väljas efter detta och även föreslå en pump med låg ljudnivå.

Alternativet är ju att föreslå installation av eldstad om det finns plats för detta. En pelletskamin tex skulle ju kunna sköta uppvärmningen automatiskt. Nackdelen för övriga boende är ju då röken som kan komma från vedeldning. Har de andra kakelugnar som används borde de ju inte kunna ha några synpunkter på att du installerar en modern och bra kamin?
 
cem77 skrev:
Kan tänka mig att största argumentet mot det hela kommer vara störande ljud. Placeringen bör ju därför väljas efter detta och även föreslå en pump med låg ljudnivå.

Alternativet är ju att föreslå installation av eldstad om det finns plats för detta. En pelletskamin tex skulle ju kunna sköta uppvärmningen automatiskt. Nackdelen för övriga boende är ju då röken som kan komma från vedeldning. Har de andra kakelugnar som används borde de ju inte kunna ha några synpunkter på att du installerar en modern och bra kamin?
Surfar runt efter en tyst maskin men än så länge ligger alla jag har tittat på runt 45-47 dB, tips på ngn tyst maskin?
Vårt "hus" är bara 68 kvm stort så det borde räcka mer än väl med en 3-4kW maskin.

Att sätta in en braskamin blir dessvärre svårt att placera + att det väl är mkt dyrare? En luftvärmepump verkar kosta runt 20.000 inkl allt medan en braskamin säkert slutar på det dubbla?
 
Det är oftast skorstensdelen som gör det dyrare, så det beror på om man kan ansluta till befintlig skorsten som de övriga använder.

Hur är det med tätning och isolering?
 
timmelstad skrev:
Det är oftast skorstensdelen som gör det dyrare, så det beror på om man kan ansluta till befintlig skorsten som de övriga använder.

Hur är det med tätning och isolering?
Vi bor i ett fristående hus, det finns en gammal murstock men den används till köksfläkten numera, skulle bli väldigt omständigt att bygga om.

Huset är från 1905, massiva tegelväggar och tvåglasfönster, det enda som är någorlunga välisolerat är taket..:D
 
Det kan ju finnas skäl att titta på tilläggsisolering och tätning av köldbryggor rent generellt också tänker jag.
 
timmelstad skrev:
Det kan ju finnas skäl att titta på tilläggsisolering och tätning av köldbryggor rent generellt också tänker jag.
Har ett gott öga till fönstren, relativt enkelt att byta:) väggarna är redan runt 50 cm tjocka, vilket får mig att misstänka att det redan är isolerat utanpå, har dock svårt att tänka mig att man räknar hem en investering i nya fönster likasnabbt som en värmepump?!
 
BjörnBygg skrev:
...har dock svårt att tänka mig att man räknar hem en investering i nya fönster likasnabbt som en värmepump?!
Exakt! ;)

För vem/vilka är det som ska övertygas?

Alternativ är alltid bra vid förhandlingar...
 
Skulle nog försöka kika på en ventilationsvärmexlare typ airstar alternativt undersöka "Fourfunction", om ni ska ha någon chans att få igenom det med styrelsen...även om det kanske inte är optimala produkter så lär de sänka värmekostnaderna en del för er, och de stör inga grannar vare sig med ljud eller utseende...
http://www.airstar.se/
http://fourfunction.com/
 
Om du misstänker att styrelsen är negativ så skulle jag misstänka att det är mer än buller som de kommer att föra fram som motargument. Några exempel:
Den stora vita värmepumpen förfular innergården.
Det ska inte göras några hål i de fiina gamla tegelväggarna.
Hur ska allt vatten som kommer vid avfrostningarna tas om hand?

Finns säkert fler motargument. Försök tänka igenom egna svar på dessa i förväg.
 
timmelstad skrev:
Exakt! ;)

För vem/vilka är det som ska övertygas?

Alternativ är alltid bra vid förhandlingar...
Tror inte styrelsen är så pigga på att bli tvingade att bekosta nya fönster:cool:!

Ska som sagt samla ihop argument till styrelsen:)
 
lindejo skrev:
Om du misstänker att styrelsen är negativ så skulle jag misstänka att det är mer än buller som de kommer att föra fram som motargument. Några exempel:
Den stora vita värmepumpen förfular innergården.
Det ska inte göras några hål i de fiina gamla tegelväggarna.
Hur ska allt vatten som kommer vid avfrostningarna tas om hand?

Finns säkert fler motargument. Försök tänka igenom egna svar på dessa i förväg.
Det finns ju "boxar" som döljer värmepumpen, och jag har sett ut ett hörn på fasaden där den inte skulle synas nämnvärt eftersom det idag fungerar som samlingsplats för ungars leksaker. Dessutom är det ingen som har sitt sovrum där.

Tegelväggarna får jag lura lite på argumentd^_^b

Idag går all takavvattning direkt ner på gårdsplan så lite mer vatten lär inte göra ngn skillnad:)
 
Forbo skrev:
Skulle nog försöka kika på en ventilationsvärmexlare typ airstar alternativt undersöka "Fourfunction", om ni ska ha någon chans att få igenom det med styrelsen...även om det kanske inte är optimala produkter så lär de sänka värmekostnaderna en del för er, och de stör inga grannar vare sig med ljud eller utseende...
[länk]
[länk]
Fourfunction verkar ju ganska perfekt! Det här måste jag kolla upp närmare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.