Hej allihopa.

Hoppas att ni kan hjälpa mig att bli lite klokare...
Jag har en sommarstuga i en samfäldighet med mycket små tomter. Där är gängse praxis att man får bygga friggebod om boden står till 50% på egen tomt och resterande då på samfäldig mark.
Kommunen är orust kommun och dom tillåter bygge på prickad mark, och kräver inte bygglov för friggebod.
Jag fick godkännande för bygge av min friggebod av 4/4 grannar och styrelsen till samfäldigheten.
Då entrepenören gjorde markarbete och gjöt plattan kunde han pga berg inte lägga den där det var planerat utan istället hamnade plattan 1 meter närmare vårt egna hus.
Styrelsen ville då ha nya godkännanden från grannarna och 3/4 godkände men 1 godkände inte pga att hon inte fick ett lusthus godkänt tidigare i år (knepigt men sant...). Vår friggebod syns inte från hennes hus och att den hamnar en meter närmare påverkar inte henne på något sätt.

Vad är det som gäller i detta läget? Jag har fört långa samtal med grannen men hon säger att hon vill "testa" styrelsen på detta och är därför orubblig... jag har även framfört att jag kan ju såklart göra om plattan så den hamnar en meter närmare henne där jag fått godkännande men det skulle såklart innebär en onödig kostnad för mig.

Behöver jag hennes godkännande? Boden har måtten 5x3 så avvikelsen blir om jag förstått det rätt 20%??

Tacksam hjälp i denna knepiga fråga.

Mvh
Fredrik
 
Vad är det hon som granne godkänner?

Vad säger stadgarna för samfälligheten?
 
Din avvikelse är att den står nära tomtgräns och tom. på annans mark. vet inte vad du menar med att din avvikelse är 20%.

I normalfallet så behöver du bara godkännande från den/de grannar som du placerar en friggebod nära, dvs om den hamnar närmare än 4,5m från tomtgränsen mot grannen ifråga. Det framgår inte av tråden hur nära den "trilskande" grannen du hamnar.

Detta att det finns en samfällig mark som du kommer nära och tom. på, kan komplicera det hela lite. Att samfälligheten godkänner bygge på samfälligheten tror jag är minst sagt udda. Och jag skulle nästan tro att ett sådant ingrepp på samfälligheten kräver godkännande av samtliga samfällighetens medlemmar, inte bara de som bor granne. Bygget inkräktar ju på samfällighetens fasta egendom. Och jag tror inte att styrelsen har rätt att godkänna ett sådant bygge på egen hand. Nu antar jag att det finns fler medlemmar än de 4 grannar du nämner?
 
Hej.
Ledsen för min otydlighet.
Jag har ca 11 meter till grannen mellan oss är det samfällig mark.

Det finns ett princip beslut i samfälligheten att alla medlemmar får bygga bod som inkräktar till 50% på samfällig mark.

Jag har flyttat boden 1 meter närmare mitt hus, plattan är 5x3, avvikelsen blir då 1/5 men det är kanske inte så man räknar.

Pratade precis med kommunen och som jag förstod det är det nu upp till styrelsen då det är ett avstånd om 11 meter till grannen, alltid tråkigt med grannkonflikter.
 
Konstig kommun.
De följer inte lagen om de accepterar att ni har friggebod som står över tomtgräns och in på samfälligheten.
 
inte ovanligt att man tillåter överträdelse av lite "udda" mark. Men eftersom Du frångått tidigare placering, som var godkänd av samtliga inblandade, så får det som nu gå en ny runda, och då 1 som inte vill skriva på. Vad tror Du skulle hända, om du nu påbörjar bygget. Kommer grannen att vända sig till kommunen, och anmäla det hela som svartbygge, kanske, men jag tror inte det leder någonstand, då det är styrelsen
som har anvaret för området, och dessutom ett generellt beslut, om att medlemmarna får bebygga 50% av samfällightens mark. Kan inte förstå att man måste ha ett granneyttrande i detta ärende.
 
Det kan ju iofs. vara så att styrelsen kräver att alla skall godkänna för att föreningen skall godkänna.
 
hempularen skrev:
Det kan ju iofs. vara så att styrelsen kräver att alla skall godkänna för att föreningen skall godkänna.
jo så kan det vara. Ett tips till andra som kan råka ut för samma strul som TS, kan vara at gjuta fast ett par krokar i plattan, så man kan dra iväg denna, om någon har invändning mot placeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.